Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tidiga betyg får en del barn att plugga vidare

Uppdaterat torsdag 3 juni 2010 kl 16.50
Publicerat torsdag 3 juni 2010 kl 12.49

Borttagandet av betyg i låg- och mellanstadiet ledde till att färre barn till lågutbildade föräldrar slutförde en gymnasieutbildning.

Det visar en rapport som Anna Sjögren vid Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering i Uppsala gjort.

– Det är möjligt att informationen som finns i ett betyg är viktig för just barn och lågutbildade föräldrar eftersom den är enkel, tydlig och lätt att ta till sig, säger Anna Sjögren.

Betygen i låg- och mellanstadiet togs bort under 70-talet, nu har Anna Sjögren tittat närmare på vad det innebar för barns fortsatta utbildning.

Men hjälp av registeruppgifter har hon tittat på högsta utbildning för personer födda föra och efter att betygen togs bort.

Barn till lågutbildade missgynnades alltså av att betygen togs bort, medan söner till högutbildade i högre omfattning gick i högskola och universitet.

– När det gäller söner till högutbildade föräldrar är det möjligt att betygen påverkar självförtroendet negativt och kanske sätter fokus på fel saker, säger Anna Sjögren.

I dag får elever de första riktiga betygen i årskurs åtta, medan det lämnas skriftliga omdömen för elever i lägre årskurser.

Det är första gången som en forskning som den här gjorts. Kanske kan den användas i den pågående betygsdebatten säger Anna Sjögren.

– Politiker får läsa den som de vill. Jag tycker att det är viktigt att tänka på att skolan har förändrats under de 30 år som har gått. Betyg som de diskuteras i dag är ett absolut betygssystem medan de system som fanns var ett relativt system. Det är svårt att tro att resultaten skulle bli exakt samma om man återinförde betyg. I den debatt som förts har det ofta lyfts fram att betyg ska vara negativa för svagt presterande elever, säger Anna Sjögren.

Du menar att den här rapporten visar på motsatsen?

– Ja, säger Anna Sjögren.

Men både de som är för och de som är emot betyg hittar stöd i rapporten.

 säger Mats Pertoft, Miljöpartiets skolpolitiske talesperson.

– Vi ska komma ihåg att när betygen avskaffades ersattes de med – ingenting.

Han håller med om att det behövs någon typ av omdömen för elever längre ner i åldrarna, men tycker att de behöver vara tydligare än en siffra eller bokstav.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".