Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varannan lokalpolitiker aktiv på nätet

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 05.50
1 av 2
Kommunpolitikern Christina Örnebjär (FP) från Kumla använder Facebook i valrörelsen. Foto: Anna Nyström/SR Örebro
2 av 2
Klicka för grafik: Sociala medier

En majoritet av de lokala politiker som svarat på en enkät från Sveriges Radio kommer vara politiskt aktiva på nätet i valrörelsen. De tänker använda sig av exempelvis Facebook, Twitter och bloggar för att nå väljare. De sociala medierna kan påverka valdeltagandet bland unga, tror statsvetare.

Många politiker tänker använda sig av exempelvis Facebook, Twitter och bloggar för att nå väljare i valrörelsen. Men att väljarna skulle vara där och möta politikerna via datorn är Henrik Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, tveksam till.

- Det är de redan intresserade och de redan kunniga som går in och söker information på nätet och prenumererar på Twitterflöden. Så det är alltså ett väldigt, väldigt litet antal människor som finns i den sfär som man kan kalla politik i de sociala medierna, säger Henrik Oscarsson som forskar om väljarbeteenden.

Sveriges Radio har skickat ut en enkät till drygt 1 900 politiker av de drygt 2 400 som står som förstanamn på kommun- och landstingslistorna till valet i höst, för att ta reda på hur de tänker använda sig av sociala medier så som Facebook, Twitter och bloggar i valrörelsen.

1266 av politikerna svarade på enkäten. Eftersom alla inte svarat ska man förstås vara försiktig med att dra generella slutsatser av enkäten. Men 58 procent av de som svarat säger att de tänker använda sig av sociala medier för att nå väljare.

Ilona Szatmari Waldau är vänsterpartiets förstanamn i Uppsala kommun. Hon har bloggat i flera år och tänker använda sig av alla möjliga vägar på internet för att få ut sin politik.

- Min strategi är väl att synas på så många ställen som möjligt och jag kommer också när jag träffar väljare, att hänvisa till att bli vän med mig på Facebook, eller följ mig på Twitter om ni vill veta mer.

Men hur många tror du egentligen kommer att leta upp din Facebook-sida?

- På Facebook får jag regelbundet vänförfrågningar från människor som jag inte känner till. Det är väldigt roligt, säger Ilona Szatmari Waldau.

Men det finns de politiker som väljer bort bloggar och Facebook helt och hållet. I vår enkät var det en knapp tredjedel av de som svarade. En av dem är Bo Frank för moderaterna i Växjö kommun.

- Jag tror att väldigt många politiker känner sig oerhört piskade att vara med för att vara inne och skapa den här sortens artificiella tillgänglighet. Jag tycker att de här sociala medierna är egentligen asociala medier, säger han.

Hur sociala de sociala medierna är i valet för väljarna och hur det kommer att påverka var väljarna lägger sin röst är statsvetaren Henrik Oscarsson ivrig att mäta. Han tror att förväntningarna är överdrivna, men däremot tror han att de sociala medierna kommer påverka valdeltagandet.

- Blir det ett sådant spännande och jämt val som vi alla tror plus att de sociala medierna är med och mobiliserar, så tror jag att valdeltagandet bland de allra yngsta väljarna faktiskt kan nå upp till lika höga nivåer som bland samtliga väljare, säger han.

Så använder lokala politiker sociala medier

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".