Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Askmolnsresenär får ersättning

Publicerat tisdag 8 juni 2010 kl 16.36
Många resenärer hade problem med sina resor. Foto: Scanpix. Montage: Sveriges Radio.

I två vägledande beslut har Resegarantinämnden beslutat att garantin ska gälla för så kallade paketresor som inställts bland annat på grund av askmolnet från Island.

– Man ska kunna få ersättning även när en resa inställs eller avbryts på grund av så kallad force majeure. En resa blev inställd på grund av vulkanen, en resa var på grund av ett annat oväder. I båda fallen fick resenärerna ersättning, säger Ingela Allerbert föredragande jurist vid Resegarantinämnden.

Hur självklart var det att ge ersättning?

– Förarbetena är ganska tydliga, att man ska kunna ta garantimedlen i anspråk vid en sådan har situation.

Hittills har 17 ansökningar om att resegarantin ska gälla kommit in till nämnden, och två har alltså avgjorts. Det handlar bland annat om en paketresa till Tel Aviv i Israel som ställdes in till följd av det isländska askmolnet. Och vid sitt senaste möte beslutade nämnden att resegarantin ska gälla, även när det gäller inställda paketresor som skulle gjorts när askan lamslog flygtrafiken. Dock omfattas inte vanliga, reguljära flygbiljetter av resegarantin.

Det är annars många resenärer som hör av sig, inte bara till Resegarantinämnden, utan kanske främst till Allmänna reklamationsnämnden med krav på olika resebolag på grund av askmolnet. Hittills har 67 sådana anmälningar gjorts till reklamationsnämnden och fler väntas komma.

De första besluten i Allmänna reklamationsnämnden väntas först efter sommaren. Då kommer också resegarantinämnden att avgöra de ärenden som handlar om resegarantin ska gälla för resor som på något sätt blev avbrutna när molnet med aska spreds över främst Europa.

Nämndens föredragande jurist Ingela Allerbert säger att normalt så ska garantin gälla även då.

– Lagen borde vara tillämplig då också. Jag kan bara tänka mig att det kan bli diskussioner om hur man har begränsat kostnaderna, om man har tagit billigaste möjliga transport hem, eller om man har tagit extranätter på hotell. Blir det mycket sådana diskussioner så kanske det mer liknar en reklamation och då är det Allmänna reklamationsnämnden som ska fatta beslut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".