Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radio granskar

"Politiska bloggar används som marknadsföring"

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 10.49
1 av 2
Emma Marie Andersson, Piratpartiet, saknar dialog i politiska bloggar. Foto: Anders Ljungberg/SR.
Klicka för grafik: Sociala medier
2 av 2
Klicka för grafik: Sociala medier

Många lokalpolitiker använder sig av sociala medier, som Facebook, Twitter och bloggar, för att få ut sitt budskap i valrörelsen. Det visar en undersökning som Sveriges Radio har gjort. Men de flesta gör det på helt fel sätt, menar några av Sveriges högst rankade politiska bloggare.

- Vi pratar om megafonpolitik. När man ställer sig och "megafonar" på ett ställe så kanske folk lyssnar men det uppstår ingen dialog och då har man inte utnyttjat det sociala i mediet. Det är det sociala som är grejen, att man pratar med varandra, säger "Emma Opassande", eller Emma Marie Andersson som hon heter privat, en av de mest aktiva politiska bloggarna.

Hon är inte ensam om att kritisera politikernas envägskommunikation i de sociala medierna. Moderaten Kent Persson från Örebro, Sveriges femtonde främsta politikerbloggare enligt samlingssidan  tycker också att det stora flertalet politiker missar själva poängen: att få till en dialog med sina läsare.

- Så är det tyvärr med en del som tror att man bara kan köra ut partiets politik, säger han.

Mediestrategen Brit Stakston, som skrivit boken "Politik 2.0" om hur traditionell politik och digital kommunikation går ihop, håller med bloggproffsen i deras kritik. Hon menar att många politiker riskerar att missa målet med sina insatser i de sociala medierna, för att de fokuserar på fel saker.

- Man använder sociala medier som ren marknadsföring. Man är ute efter en röst i mitten av september, säger Brit Stakston.

När Sveriges Radio granskat lokala politikers bloggar runt om i landet, visar det sig att det är mest okommenterad partiinformation som publiceras. Dialog är ovanlig och läsarna uppmuntras i många fall inte ens att lämna kommentarer på det som skrivs.

Politikerna själva säger också i Sveriges Radios enkätundersökning att några av de största fördelarna med de sociala medier är just att de där får framföra sina budskap utan att bli avbrutna eller motsagda och att de slipper bli redigerade eller censurerade av någon grinig tidningsredaktör. Flera politiker försvarar envägskommunikationen på bloggarna.

- Jag ser inte det här som en dialog, utan det här är en del i en kedja. Det är det gamla hederliga samtalet på torget som är det grundläggande att möta människor i vardagen. Sedan är det här ett komplement till det, säger kristdemokraten Lennart Bondeson från Örebro.

- Bloggen är ingen dialog. Det är ju min plattform, säger vänsterpartisten Anna Hövenmark i Jokkmokk.

Men moderaten Kent Persson tycker det är fel att inte ta vara på chansen till dialog som de sociala medierna ger.

- Det här kommer inte att avgöra valet, men det är en del i hela det politiska samtalet. Och då tycker jag att det är viktigt att ta tillvara på den delen, säger Kent Persson.

Så använder lokala politiker sociala medier

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".