Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tysk tvekan inför GM:s krav på stöd

Publicerat torsdag 10 juni 2010 kl 07.50

Den tyska regeringen ställer  sig osäker General Motors krav om statligt stöd för den så kallade sanering av dotterbolaget Opel. Men Opelfacket i Tyskland varnar regeringen för att säga nej.

Utan stödet från den tyska regeringen kan GM stänga fabriker även i Tyskland, tror facket.

– Det politiska spelet med tusentals Opeljobb som insats måste äntligen få ett slut, säger Opelfackets ledare Klaus Franz till TV-kanalen NTV.

Dragkampen om Opel har pågått i ett och ett halvt år nu, och än är det inte över. Ägaren GM går numera med vinst och har betalat tillbaka lån till de amerikanska och kanadensiska regeringarna.

Ändå kräver GM omkring 18 miljarder kronor i lånegarantier av de EU-regeringar som har Opel- och Vauxhallfabriker. Pengarna ska enligt GM användas till utvecklingen av Opel.

I saneringsplanen ingår att 8 000 av omkring 48 000 jobb ska bort, och att verket i belgiska Antwerpen stängs.

I Spanien, Storbritannien och Polen har regeringarna sagt ja till statsstöd, på villkor att också Tyskland ställer upp.

Men regeringen i Berlin ger inga klara besked. Näringsministern Rainer Brüderle har för sin del sagt nej. Förbundskansler Angela Merkel vill avvakta samtalen i dag, torsdag, med de fyra berörda delstaternas regeringschefer. De vill alla ge GM statligt stöd.

Opelfacket varnar för att GM skulle kunna stänga tre av fyra tyska fabriker utan de statliga garantierna. Facket har gått med på sänkta löner under tre år framåt för att hjälpa Opel igång igen.

Men bilexperter avråder från statsstöd.

– GM tjänar bra pengar och kan själv stå för finansieringen av sitt dotterbolag, säger Ferdinand Dudenhöffer, ledande tysk bilprofessor till NTV.

Han är kritisk till att GM förhandlar med regeringarna istället för att modernisera Opel. Det är nu sju månader sedan bolaget beslöt sig för att behålla Opel i stället för att låta bilmärket bli europeiskt igen. Och Opel förlorar stadigt marknadsandelar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".