Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brister i skolornas arbete mot kränkningar

Publicerat tisdag 15 juni 2010 kl 06.00
1 av 2
Arkivbild. Foto: Dan Hansson/Scanpix
2 av 2
Monica Fröberg, Tumba gymnasium

Många skolor saknar tillräckligt bra planer mot kränkande behandling. Det framgår av en ny rapport från Skolinspektionen som Ekot tagit del av.

Ann-Marie Begler, generaldirektör på Skolinspektionen, tror att skolorna prioriterat fel när det gäller att kartlägga kränkningar:

– Ibland blir jag förvånad över att man inte har lyckats göra den här kartläggningen, för det är ju inte särskilt komplicerat egentligen. Och jag tror att det handlar om att man inte har prioriterat det tillräckligt högt i skolan, säger hon.

Återkommande och omfattande brister i skolornas planer mot kränkande behandling. Det visar en ny rapport från Skolinspektionen, som sammanfattar den tillsyn som myndigheten gjorde 2009 hos skolor i 73 av Sveriges kommuner.

Så gott som alla de inspekterade skolorna hade brister i sina planer mot kränkande behandling. Skolorna hade bland annat missat att kartlägga hur problemen ser ut i klassrummen och på skolgårdarna, vilka platser som är riskfyllda och vilka grupper som kan utsättas för kränkande behandling.

Planer mot kränkande behandling är nödvändiga för att hjälpa elever och lärare att stoppa till exempel mobbning och andra former av trakasserier.

Enligt skollagen ska alla skolor ha en plan mot kränkande behandling som revideras varje år.

Hela 91 procent av grundskolorna hade brister i sina planer, och siffrorna när det gällde gymnasieskolan var inte mycket bättre. Det var 90 procent hade sådana brister att Skolinspektionen tvingade dem att vidta åtgärder.

Och inte hade det blivit bättre sedan året innan heller, konstaterar Skolinspektionen i rapporten. Jämfört med 2008 fick skolorna kritik på i stort sett samma områden då som 2009.

Även om inspektionen från 2009 gäller över tusen skolor så är den inte representativ för hela landet, eftersom man inte gjort ett slumpmässigt urval av skolor och inte heller inspekterat alla landets skolor.

På Tumba gymnasium i Botkyrka kommun utanför Stockholm så hade Skolinspektionen inget att anmärka på när det gällde deras plan mot kränkande behandling.

Rektorn på skolan, Monika Fröberg, berättar om hur de jobbar med sin likabehandlingsplan:

– Alla elever på skolan tar del av den här, man diskuterar innehållet på ett klassråd och kommer med synpunkter på saker som man vill förändra i den här planen, och de synpunkterna förs in på klassrådsprotokollet.

– Sedan kan man ta det vidare också i elevrådet så att de också arbetar aktivt med hur det ska se ut. Och sedan revideras likabehandlingsplanen utifrån de här synpunkterna som har kommit in, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".