Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Otydligt om donation till prinsessans stiftelse

Publicerat torsdag 17 juni 2010 kl 07.00
En del av försäljningen går till bröllopsstiftelsen, som stödjer parets arbete för barn och unga i utanförskap. Men kunderna får sällan veta hur mycket av pengarna som går dit. Foto: Johan Engman/Scanpix.

Produkter med det kungliga bröllopsparets bild är populära just nu. På vissa varor får kunderna veta att de stödjer kronprinsessans arbete för barn och unga. Men det är sällan man får veta hur mycket som går till det arbetet.

– Jag får den frågan ganska ofta – hur mycket det är. Och det står ju tyvärr inte på produkterna och jag vet inte heller. Jag kan inte säga att det är många som inte köper på grund av det, men de tycker att det borde väl stå, säger Maria Wong som arbetar som säljare i en av affärerna i Gallerian i Stockholm.

17 företag tillverkar de varor som Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling har godkänt. Det handlar om allt från fotoalbum och praliner till specialdesignat porslin.

En del av försäljningen går till bröllopsstiftelsen, som stödjer parets arbete för barn och unga i utanförskap. Men det är bara en mindre del, mellan 7 och 14 procent i första ledet. Från slutpriset, alltså priset som konsumenten betalar, går en ännu mindre del, 1- 3 procent.

Och det får konsumenten sällan veta, eftersom företagen får välja mellan att ange en summa eller att bara skriva att "en del av intäkten" går till den kungliga fonden.

Många har gjort det sista.

Kunder som Ekot talat med tycker att det är dåligt. En av dem är Eva Hargell, som precis köpt en burk choklad till brorsdottern som fyller år.

– Jo, det är klart att det är bra om man får reda på det. För det är mycket det man pratar om och gör reklam för och det är en av anledningarna till att man köper, säger Eva Hargell.

Ett av de 17 utvalda företagen som gör prylar till bröllopsserien är Upside AB. Vd:n Tom Kidd förklarar varför de inte anger exakt hur mycket som går till bröllopsstiftelsen.

– Vi är ju 17 företag och samtliga har träffats och fått en dragning av den annonsbyrå som är mellanhand mellan oss och hovet. Vi har valt och många med oss att använda oss av den formulering som var given från början.

Varför står det inte till exempel sju procent?

– Det är olika priser i konsumentledet så det är svårt att generellt att sätta en procentsats exakt.

Jan Lindman är ledamot i stiftelsens styrelse och han menar också att det beror på att det är olika priser i olika butiker. Han hänvisar sedan till stiftelsens hemsida för mer utförlig information om hur det är upplagt.

– Vi anger ju på vår hemsida, kungahuset.se, hur den här modellen ser ut och ungefär hur mycket som går till stiftelsen.

Butikskedjan Åhléns har tagit fram ett tiotal produkter i bröllopsserien. Presschef Carina Kampe förklarar att etiketten med texten "en del av intäkten går till…" kom till innan Åhléns hann bestämma slutpriset.

– Men däremot så finns det i kassorna information om hur mycket som går till stiftelsen, säger Carina Kampe.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".