Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oppositionen kräver mer pengar till järnvägen

Publicerat fredag 18 juni 2010 kl 12.39

Oppositionen vill att regeringen river upp sina planer för infrastruktur och satsar mer pengar på järnvägar. Detta efter Ekots rapportering om att tågresandet har ökat kraftigt i Sverige jämfört med andra transportmedel.

Nya siffror från Trafikverket visar att tågresorna har ökat med 56 procent sedan 1997. Men infrastrukturminister Åsa Torstensson säger att regeringen redan har sett vart utvecklingen är på väg.

– Människor vill åka kollektivt, man väljer järnvägen. Dessutom har vi ett näringsliv som också efterfrågar en säker godstransport vilket också ökar trycker vilket också bekräftar att vi har gjort rätt.

Men oppositionen tycker inte att regeringens satsningar är tillräckliga. För en dryg månad sedan lovade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet en rekordstor satsning på snabbtåg och kollektivtrafik, 207 miljarder kronor.

Socialdemokraternas Lena Hallengren är ordförande i Riksdagens Trafikutskott. Hon tycker att de nya siffrorna från Trafikverket visar att oppositionen har gjort rätt prioriteringar.

– Tågtrafiken har ökat dubbelt så mycket som man hade trott. Busstrafiken har ökat mer än dubbelt så mycket som man hade trott. Flyget var förväntat att öka med 24 procent och minskade med 6 procent. Det är ganska tydliga tendenser.

En av skiljelinjerna mellan blocken är enligt Lena Hallengren de omdiskuterade höghastighetsbanorna. Regeringen vill avvakta med beslut tills fler utredningar har gjorts. Oppositionen har däremot lovat att börja bygget av snabbjärnvägar mellan Stockholm och Linköping och mellan Göteborg och Borås, om de vinner valet.

– Jag tycker att höghastighetsbanor är ett ganska bra exempel eftersom regeringen är så tydlig och säger att man inte tror att det kommer att bli lönsamt och man kanske inte kommer att resa så mycket.

Enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson är det den nuvarande regeringen som är mest engagerad i att underhålla de svenska järnvägarna och hon betonar att regeringen inte har sagt nej till höghastighetsbanorna utan bara har beslutat att utreda frågan vidare.

– Det här är investeringar och banor som går i jungfrulig mark, så de tär oerhört viktigt att vi har respekt för var en sådan byggnation sker. Det är därför som vi nu går vidare med att kvalitetssäkra tidigare utredningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".