Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenskt inrikesflyg i kris

Publicerat lördag 19 juni 2010 kl 03.00

Efter en tuff vår kan flera inrikesflygbolag snart befinna sig i en sådan situation att de står utan möjlighet att betala ut löner eller andra kostnader.

Jan-Olov Bergling, förbundsdirektör i Svenska flygföretagens riksförbund, menar att landet förmodligen kommer att ha färre inrikesflyg efter sommaren.

– Det är inte alls omöjligt, situationen är ganska allvarlig i många av bolagen. Vi har redan sett i alla fall två linjer som stängt under våren, försommaren, säger han.

Lågkonjunktur, askmolnet och strejk har tagit hårt på flygindustrin. Men situationen hade varit tuff även utan de här incidenterna, för enligt trafikverket så har resorna med inrikesflyg minskat mellan 1997 och 2010.

Flyglinjen Jönköping har tagit ”time out” med sina turer, och nu lägger ett bolag som vände trenden av. Östersundsflyg har nämligen lyckats locka fler nya resenärer till östersunds flygplats sen starten förra året, trots det så går sista turen mot Bromma dagen innan midsommar.

– Vi fixar det inte längre, vi hade behövt fler passagerare totalt men det kom nu är droppen som får bägaren att rinna över, säger Magnus Trense, chef för Östersundsflyg.

Fler inrikesbolag är i direkt fara nu jämfört med för ett år sedan, trots att det då rådde lågkonjunktur. I svenska flygföretagare är merparten av landets inrikesbolag medlemmar, utom SAS och Norweigan.

Enligt Jan-Olov Bergling på Svenska flygföretagares riksförbund så är situationen så tuff för några av medlemmarna att det är tveksamt om man ens kan betala ut löner under sommaren.

– Det är det som är risken nu för störningarna med askmoln och strejken det är under en period när man ska tjäna pengar. En lönsam del av året som är lönsam och då måste man spara för att klara av löneutbetalningar i juli, augusti och september. För resandet skjuter inte fart förrän början, mitten av september egentligen, säger Jan-Olov Bergling.

Magnus Trense som är chef för Östersundsflyg är oroad för konsekvenserna av att inrikesflyget går på knäna.

– Flyget är jätteviktigt, speciellt för regioner som Jämtland. Ska man bedriva affärsverksamhet, att man kanske pendlar ett par gånger i veckan. Då funkar det inte att åka tåg för då har du inget liv kvar sen, varken familj eller någonting, utan då måste du ett flyg som fungerar, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".