Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Långa transporter från mjölkgård till kyldisk

Publicerat måndag 21 juni 2010 kl 06.28
Lennart E Bengtsson, vd för Wapnö Mejeri. Foto: Daniel Rundqvist/SR.

Lokalproducerade produkter har blivit ett konkurrensmedel mellan de svenska mejerierna. För att locka kunder marknadsförs landskapsmjölk och gårdsmjölk. Men frågan är hur lokalt det egentligen är.

Det lilla företaget Wapnö i Halland var bland de första som lanserade närproducerad mjölk, och vd Lennart E Bengtsson anser att begreppet nu börjar urholkas.

– Man vill sälja mer och ser det som ett mervärde. Konsumenten tror att det är lokalt och nära, säger han.

Tror, säger du?

– Jag är helt övertygad om att konsumenternas tro på det kommer att minska ju fler som använder det. Det här transporteras långa sträckor och det är nästan så att hela världen numera är närproducerad, säger Lennart E Bengtsson.

Redan för tolv år sedan började Wapnö sälja mjölk från det egna mejeriet på gården strax utanför Halmstad.

Men i dag är man långt ifrån ensam om att lansera sig som närproducent. I dag lyfter de flesta, både små och stora mejerier, fram det nära och lokala i det hårdnande kriget om mjölkköparna.

Arla har till exempel börjat använda lokala mjölkbönder på paketen samtidigt som man lanserat en egen gårdsmjölk på ett par håll. Det berättar Sverigechefen Christer Åberg.

– Vi har velat visa konsumenter här i Sverige att vi är mycket närmare dem än vad många tror. De allra flesta bor absolut närmast en Arlagård. Det ville vi vara tydligare med. Nu står det ”från svenska Arlagårdar” på alla förpackningar. Dessutom lanserar vi lite nya produkter i Kronoberg och Blekinge där vi har lyft fram det vi kallar ”gårdens mjölk”, som är från några utvalda gårdar som är superlokala.

Men frågan är vad som är nära. Skånemejeriernas Smålandsmjölk går via Kristianstad, Milkos Jämtlandsmjölk via Sundsvall. Arlas Gårdsmjölk från Blekinge och Kronoberg tar vägen via ett mejeri i Vimmerby, för att sedan distribueras via stormejeriet i Jönköping.

Även om kon finns i närheten får alltså mjölken ändå ta en lång väg till butiken. För Blekingemjölken handlar det om runt 50 mil.

– Den är väldigt lokal, vågar jag påstå. Det är självklart så att vi tittar på miljöbelastningen i allt vi gör. En väldigt viktig del är att vi levererar det här till butikerna i fulla transportbilar. Det gör vi bäst genom att skicka ut det med övriga produkter från Arla, från Jönköpingsmejeriet, säger Christer Åberg.

Lennart E Bengtsson på Wapnö kan bara konstatera att närproducerat nu knappast är så unikt längre, även om han lägger en annan betydelse i det än många andra mejerier. Han har därför beslutat att ta ett steg till i sin marknadsföring av gårdsmjölken från Wapnö. Den kallas nu härproducerat.

– För vår del är det så att vi vill förtydliga att vi har råvaran och förädling på samma plats, säger Lennart E Bengtsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".