Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bråket om bröllopsbilderna

SVT: Reuters vill kapa åt sig ekonomiska fördelar

Publicerat söndag 20 juni 2010 kl 17.10
Flera nyhetsbyråer avstod helt från text och bilder om bröllopet. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

Det blev svårare för tidningar runt om i världen att få tillgång till text och bild från kronprinsessbröllopet eftersom de tre internationella nyhetsbyråerna Reuters, AP och AFP, bestämde sig för en gemensam bojkott av bröllopet. Orsaken var en konflikt mellan byråerna och SVT om rättigheter till tv-utsändningen.

Konflikten om bilderna bekymrar utrikesdepartementets presschef, Anders Jörle.

– Bröllopet är ett tillfälle att föra ut Sverigebilden. Det är klart att det är väldigt tråkigt om det har hänt något som gör att det inte har varit möjligt, säger Anders Jörle.

Nyhetsbyråerna och SVT var överens om att byråerna ska få köpa 90 sekunders bildmaterial från själva bröllopsceremonin. Men de backade ur när bilderna inte skulle få användas i mer än 48 timmar.

Dessutom hävdar Reuters som skött förhandlingarna att de inte skulle få sända bilderna förrän efter halv elva på kvällen.

Men det är ett missförstånd, säger Helga Baagøe, som är SVT:s kommunikationsdirektör. Hon anser att helt andra motiv ligger bakom Reuters agerande.

– De vill skapa ett prejudikat som gör att de får större möjligheter till intäkter framöver, genom att under ännu mer gynnsamma förhållanden kunna sälja våra nyhetsbilder vidare i världen, säger hon.

Så du menar att de använder det svenska bröllopet för att kapa åt sig ekonomiska fördelar?

– Ja, det är min tolkning. De vill flytta fram sina positioner.

Nyhetsbyråerna är enligt Helga Baagøe ute efter att skapa en ny princip för att få billigt material som de i sin tur kan sälja vidare till sina kunder.

Vad Reuters svarar vet vi inte. Ledningen ville inte ställa upp på en intervju, men lovade att svara skriftligt på Ekots frågor. Men istället för svar på frågorna kom ett uttalande där Reuters bara upprepade att SVT inskränkt informationsfriheten:

"Due to a dispute over audiovisual access to the wedding ceremony of Crown Princess Victoria and Daniel Westling, Reuters withdraw coverage from the event. Coverage was offered to agencies but with European Broadcasting Union restrictions in place, which prohibit agencies from using coverage until after 2230 GMT as well as restrict coverage to a 48-hour usage for agencies. Reuters relies on the ability to provide its clients with full coverage across all platforms, and remains committed to protecting this right."

Bråket lär dock fortsätta. I morgon ska SVT:s vd Eva Hamilton skicka ett "skarpt formulerat" brev till Reuters.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".