Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolinspektionen ser stora brister i skolan

Uppdaterat torsdag 16 september 2010 kl 08.04
Publicerat torsdag 16 september 2010 kl 03.00

Skolinspektionen rapporterar nu till regeringen om stora brister i många av landets skolor. Till exempel vet inte lärare vad de ska lära ut, elever får för dålig undervisning och betyg sätts orättvist.

Situationen har varit allvarlig i flera år, säger Skolinspektionens chef Ann- Marie Begler.

– De problem som konstaterades för många år sedan, en hel del av de problemen kvarstår tyvärr. Det är också viktigt att säga att det ges inte tillräckligt stöd till elever att nå upp till godkänt och det har de rätt att få.

För tio år sen larmade Skolverket om att var tionde elev i grundskolan inte klarar godkänt för att komma in på gymnasiet. Ungefär samtidigt kom en annan undersökning som visade att ungefär var tionde elev inte får tillräckligt med stöd i skolan.

På tio år har det inte blivit bättre.

I en rapport där Skolinspektionen sammanfattar sina erfarenheter från granskningar av över ettusen skolor förra året - radas bristerna upp: Här några exempel:

  • Kunskapsresultaten är för dåliga. Ibland ger skolorna inte ens eleverna chansen att nå målen.
  • Undervisningen anpassas inte till eleverna.
  • Undervisningen följer inte målen i kursplaner och läroplaner.
  • Många lärare vet inte vad dom ska lära ut, en del använder bara läroböcker som gör att undervisningen aldrig kan ge höga betyg.
  • Betyg sätts orättvist.
  • För lite högskoleutbildad personal gör att förskolor mer handlar om barnpassning än pedagogisk verksamhet.

Det framstår som ett lotteri om det ska gå bra för en elev i skolan. Om eleven har turen att få en välutbildad, engagerad lärare som kan sitt ämne, om rektorn på skolan är en duktig pedagogisk ledare, och om skolan bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete. Tre faktorer för framgång, som Skolinspektionen pekar ut.

Nu planeras och genomförs flera stora förändringar av skolan. Lärare ska legitimeras, det kommer nya kursplaner som blir enklare att förstå, det blir en ny lärarutbildning och det har kommit en ny skollag. Den ger bland annat elever rätt att gå till domstol och överklaga om de inte får det stöd de har rätt till.

Ann-Marie Begler tror att förbättringsprocessen kommer att ta tid:

– Det är ungefär 200 000 anställda i sektorn från barnomsorgen och upp till och med gymnasiet. Det gör att det tar lång tid att påverka.

Vem är det som har ansvaret för att många skolor inte är tillräckligt bra?

– Ansvaret är, enligt den lagstiftning som finns, uppdelat mellan huvudmän, rektor och lärare. Jag tycker att det är viktigt att betona att det är flera, lärare har sin del av ansvaret, rektorn har sin del av ansvaret och den kommunala huvudmannen eller den fristående skolans som huvudman har det övergripande yttersta ansvaret, säger Ann-Marie Begler, chef på Skolinspektionen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".