Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

NTF: Låt ägaren straffas för fortkörning

Publicerat onsdag 29 september 2010 kl 06.20
Hastighetskamerna på riksväg 50 utanför Örebro. Foto: Håkan Risberg/Scanpix

Låt bilägaren straffas vid fortkörning om det inte går att bevisa vem som körde. Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill införa ägaransvar för den som till exempel fastnar i en hastighetskamera.

– Man skulle vinna på att många fler känner att man kan bli upptäckt om man kör fort. Och det innebär att hastigheterna kan minska på vägarna, och det innebär i sin tur att färre kommer att dö och skadas, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF

I dag bötfälls långt ifrån alla bilister som fastnar i de automatiska fartkamerorna på grund av att det är svårt att identifiera föraren. Bilden kan till exempel vara dålig, bilisten döljer ansiktet, eller så vill ägaren inte säga vem som körde. När det gäller motorcyklar kommer alla undan eftersom visiret döljer ansiktet, samtidigt som nummerplåten sitter där bak.

Därför menar NTF att det borde räcka med att fota bilumret och låta ägaren ta böterna. Rent praktiskt och juridiskt skulle det ske genom att åtminstone mindre överträdelser inte längre sågs som ett lagbrott, rent juridiskt.

– Ett sätt är då att med ett ägaransvar egentligen avkriminalisera hastighetsöverträdelser och göra det som man har gjort med parkeringsavgifter, man kallar det för avgift istället. Sedan får den som äger bilen försöka göra upp med den som har kört, säger Petter Gregersen.

Frågan om ägaransvar vid fortkörningar har diskuterats nu och då, men än så länge är NTF ganska ensamma om sina åsikter. Gunnar Malm är generaldirektör på Trafikverket:

– Så vitt jag kan bedöma så är det inte aktuellt för Sverige och det har att göra med den rättstradition och det synsätt som vi har, så för närvarande diskuteras detta i varje fall inte inom ramen för Trafikverket.

Men det är ju massor med människor som kan passera fartkameror och köra riktigt för fort utan att åka fast, när det gäller motorcyklar är det ju ingen som åker fast?

– Det är helt rätt, det är ett problem och där tror jag att vi får fortsätta att jobba med förändringar av beteenden och liknande, den frivilliga vägen helt enkelt.

Björn Deichman som är trafikpolis i Jönköping är också tveksam.

– Min personliga åsikt är att det är en fundamental rättighet att få sin sak prövad i domstol. Om man skulle lägga över och bara ha ägaransvar då tycker jag att man sänder signaler att det här kanske inte är en så allvarlig brist. Det är ju inte bilen som har gjort fel, det är föraren, säger han.

Så dagens system är egentligen bra då?

– Jag tycker att dagens system fungerar alldeles utmärkt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".