Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Viktigare att granska SD:s politik"

Publicerat torsdag 30 september 2010 kl 16.42
1 av 2
Klicka för grafik - Sverigedemokraterna i valrörelsen
2 av 2
Jan Helin.

Sverigedemokraterna fick tio gånger mer uppmärksamhet i medierna inför det här valet, jämfört med 2006. Det visar forskning som Ekot berättade om i morse. Frågan är vilken betydelse medierna har haft för att Sverigedemokraterna gick fram så starkt i det här valet.

– Det tycker jag är svårt att spekulera i, och jag tycker att media är alldeles för ängsliga och upptagna av den tanken vad det har för betydelse, säger Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet.

– Och så börjar media att diskutera medias roll i bevakningen av Sverigedemokraterna. Jag tror att det finns en mycket viktigare uppgift, och det är att granska Sverigedemokraternas politik, fortsätter han.

Medieprofessor Kent Asp på Göteborgs universitet har undersökt vad som har skrivits och sagts i medierna inför valet. Hans resultat visar alltså att publiciteten var 10 gånger större 2010 än 2006.

Linus Bylund, pressekreterare åt Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson tror inte att den kraftigt ökade publiciteten har haft någon avgörande betydelse för partiets framgångar.

– Om vi hade behandlats som det partiet vi är, ett schysst demokratiskt parti, hade vi haft mycket mer nytta av det säger Linus Bylund.

– Men om man utgår ifrån att vi inte hade fått någon publicitet annars så har det här naturligtvis hjälpt oss väldigt mycket. Det är ju media som är den största kanalen ut till folket, det är självklart.

Professor Kent Asp tror att även den negativa publiciteten har gynnat Sverigedemokraterna. Enligt honom blir varje angrepp på partiet ett bevis på att angriparen tillhör etablissemanget.

Och Sverigedemokraterna verkar förstås än mer undanskuffade när de inte alls får vara med i debatten, säger Kent Asp.

– Det blir fel hur man än gör. Det är inte lätt vare sig för partier eller för media med populistiska partier.

Kent Asp får medhåll av Jan Helin.

– De kommer alltid att tycka att de antingen är missgynnade för att de har för lite publicitet, eller för att de har för mycket negativ publicitet. Det kommer aldrig att ta slut, och det måste man förstå som publicist. Det här är en del i deras retorik, den kommer inte att ändras beroende på hur du agerar som publicist, säger Jan Helin.

Enligt Jan Helin är det nyhetsvärderingen som ska avgöra hur mycket utrymme Sverigedemokraterna ska ha. Om det sedan visar sig att det är tack vare massmediernas uppmärksamhet som Sverigedemokraterna nu har plats i riksdagen, så är det ändå inte journalisternas ansvar.

– Nej, då tycker 5,7 procent av Sveriges befolkning att vi ska ha ett nationalistiskt parti i riksdagen och det får man acceptera och leva med, det är demokrati, säger Jan Helin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".