Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stark krona gröper ur verkstadsbolagens vinster

Publicerat fredag 1 oktober 2010 kl 09.50
Scania räknar på hur många lastbilar de väntas sälja och när bolaget kan få betalt för att minska valutarisken. Arkivfoto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Den starka svenska kronan kommer att gröpa ur de stora verkstadsbolagens vinster framöver. För allt annat lika så blir det mindre vinster kvar när dessa räknas om från bland annat dollar och euro till kronor.

Många av företagen arbetar aktivt för att minska just valutarisken.

– Man gör en bedömning hela tiden om ett visst orderintag, vilka volymer man tror kommer in, baserat på dom så säkrar man ett flöde, säger Per Hillström som är chef för investerarrelationer på Scania.

Scania räknar alltså på hur många lastbilar de väntas sälja, när de kommer levereras och när bolaget kan få betalt. Och för att försäkra sig mot valutarisken, det vill säga risken att euron står i tio kronor när ordern kommer in, men bara nio kronor när Scania får betalt så köper bolaget olika typer av terminskontrakt.

Hur Scania har agerat under den senaste tiden då kronan ju stärkts kraftigt kan bolaget inte säga eftersom de är inne i en så kallad tyst period inför rapporten för tredje kvartalet.

Fortsätter kronan att vara stark så kommer det märkas i verkstadsbolagens vinster nästa år - den bedömningen gör Niclas Höglund på Swedbank aktieanalys - för när vinster i dollar och euro räknas om till svenska kronor så kommer vinsterna, allt annat lika, bli ungefär fem procent lägre.

– I snitt kommer det ha en negativ effekt på fyra till fem procent på topline, alltså försäljningen. Det kommer göra att resultat blir ännu lite svagare, drygt fem procent, säger Niclas Höglund.

Och just valutarisken är en anledning till att verkstadsbolagen valt att flytta sin produktion, målet är att producera varorna i samma valutaområde som de säljs. Och många av bolagen har ju egna fabriker i länder som Brasilien, Ryssland och i Kina.

Men för deras svenska underleverantörer så kan den starkare kronan blir ett större problem säger Niclas Höglund på Swedbank.

– Där kan konkurrenskraften svikta. Om man konkurrerar med amerikanska konkurrenter som producerar i USA och skickar till Sverige eller Europa, då har man en sämre situation. Det är de mindre och medelstora bolagen som i det här läget är lite mer utsatta, säger han.

Fast också de stora jättarna kan drabbas om de satsat fel. Under finanskrisen sjönk efterfrågan på lastbilar som en sten, och då hade både Scania och Volvo räknat med att sälja fler lastbilar och till en starkare krona. Följden blev att de gjorde förluster på sina valutasäkringar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".