Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Renaultaktier steg - Volvoaktier sjönk

Uppdaterat torsdag 7 oktober 2010 kl 18.03
Publicerat torsdag 7 oktober 2010 kl 00.53
Renault säljer en stor del av sina aktier i AB Volvo. Foto: Alan Diaz/Scanpix.

Renaults försäljning av Volvoaktier för runt 28 miljarder kronor fick Renault-aktien att stiga i dag på Parisbörsen, medan Volvoaktien sjönk på Stockholmsbörsen.

 – Det är uppenbart så att under krisen var Volvos aktie mycket lågt värderad. Jag tror att man helt enkelt har väntat in bättre tider, det är den största anledningen till att det har tagit ända till nu, säger Volvochefen Leif Johansson.

Vad innebär det för Volvos del att Renault faktiskt väntade med att sälja?

– Det hade inte varit bra om vi hade haft ett överhäng av 20 procent av våra b-aktier när det gick som värst och det var diskussioner om nyemissioner och så vidare. Så jag är tacksam att Renault höll an lite i försäljningen, säger Leif Johansson.

Efter beskedet om att Renault nu sålt sina b-aktier i Volvo rusade Renault-aktien på Parisbörsen med över sex procent.

Köpare är ett stort antal institutionella placerare som tog över de drygt 300 miljoner B-aktierna till den rabatterade kursen 93 kronor. På Stockholmsbörsen däremot föll Volvoaktien ned till kring den nivån.

Från franska finanstidningar har kommentarerna till affären i dag varit positiva. Försäljningen gör att Renault får in kapital som ska lätta den stora skuldbördan, samtidigt som den franska fordonstillverkaren ändå blir kvar som Volvos största ägare med sina röststarka A-aktier.

Mellan Volvo och Renault finns sedan gammalt industriella nära relationer. De förändras inte av den här affären, säger Christer Karlsson, professor i industriell produktion vid Copenhagen Business School.

– Renault Lastvagnar är sedan länge ett rent dotterbolag, en del av Volvo Lastvagnar och ett av tre varumärken, Volvo, Renault och Mack, som blir mer och mer integrerade med gemensamma motorer, system, och komponenter, säger Christer Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".