Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fartyg tappar tusentals containrar varje år

Publicerat söndag 10 oktober 2010 kl 04.15
Containrar i Göteborgs hamn. Arkivfoto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Inom EU är det varje år över 2 000 containrar som ramlar i havet. Ett skäl till olyckorna är att containrarna surras och lastas för dåligt, och nu kommer krav om att EU-kommissionen ska skärpa reglerna.

Hamnen i Göteborg är den största i Norden, och där är säkerheten viktig. Det säger hamnkaptenen Jörgen Wallroth.

– Vi hanterar ungefär 900 000 tjugofotscontainrar per år. Det är sådana som lastas ovanför däck, på lastluckan och upp. Det är viktigt att se till att de är säkrade, alltså surrade på fartyget, så att de inte kan ramla i sjön, säger han.

Dålig lastning och surrning av containrar pekas ut som ett viktigt skäl till att fartyg ofta förlorar sina containrar ute till havs.

Enligt en holländsk studie nyligen är det över 2 000 containrar som faller överbord i EU:s farvatten varje år.

Den brittiske EU-parlamentarikern Brian Simpson är upprörd över att ingen verkar ta tag i det här problemet, som innebär stora kostnader, men också risker för havsmiljön och sjöfart.

Brian Simpson är ordförande i EU-parlamentets transportutskott, och han har träffat holländska kustbor som har berättat om hur en container flöt i land hos dem, full med vänsterskor från ett känt sportskoföretag. En bit bort flöt en annan container i land. Där låg högerskorna.

Det handlar om värden för mångmiljonbelopp som varje år nästan bokstavligt kastas i sjön och Brian Simpson är förvånad över att försäkringsbolagen verkar acceptera de här olyckorna som något helt vardagligt.

Nu begär han att i första hand EU-kommissionen ska ta tag i det här problemet.

Enligt Brian Simpson ska stuveribolag och fartygsägare i första hand bli bättre på att följa det regelverk som finns för containerhantering. Annars är det läge att skärpa reglerna, säger han.

I vintras blev det mycket uppmärksamhet när ett lastfartyg tappade flera containrar i havet mellan Öland och Gotland, bland annat en container med över 20 ton miljö- och brandfarliga ämnen.

Göteborgs hamnkapten Jörgen Wallroth säger att han sällan hör talas om containrar som faller överbord, men problemet finns.

– Här utanför Göteborg hittade Kustbevakningen för några år sedan två containrar som tog sig in hit till Göteborg och lyftes upp på kajen. De hade säkert legat i havet i flera år, för de var ganska ruttna.

Vad är det för fara med att de ramlar i?

– Om de flyter finns det helt klart en krockrisk. För mindre båtar, som ensamseglare som är på väg över Atlanten, är det ingen höjdare att segla på en hård container, säger hamnkapten Jörgen Wallroth.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".