Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tyst asfalt håller inte måttet

Publicerat måndag 11 oktober 2010 kl 16.46

Flera kommuner som infört så kallad tyst asfalt för att minska trafikbullret, river nu upp den igen och tar tillbaka den vanliga asfalten.

Orsaken är att man anser att den tysta asfalten blivit alldeles för dyr i förhållande till nyttan. Per Persson är gatuingenjör i Helsingborg där man i dag återgått till den gamla typen av asfalt.

– Kostnaden för en tyst beläggning är dubbelt jämfört med en konventionell beläggning och livslängden är halva så med de resurser vi har i dagsläget så är det beslutet vi har tagit, säger Per Persson.

Det är för att minska däckljudet från trafiken som vägmyndigheterna på flera håll har prövat att lägga en ny typ av lite mer porös asfalt.

Margareta Sjöhager och Gertrud Berkelöf bor båda alldeles intill E4an i Huskvarna som nyligen fick tyst asfalt.

– Jag tycker att det är bättre.

– Det märks tydlig skillnad.

Det är mindre buller i dag?

– Oh ja, det är det verkligen.

Men problemet är alltså att den tysta asfalten är betydligt dyrare samtidigt som den slits mycket fortare än traditionell, effekten av den minskar alltså ganska fort.

I takt med att håligheterna i asfalten fylls igen så minskar också den bullerdämpande effekten. På flera håll i landet här därför kommunerna slutat att använda den bullerdämpande, eller till och med tagit bort den som i Helsingborg.

Problemet är hur man samtidigt ska klara av bullerkraven om inte plank eller välisolerade fönster hjälper.

Trafikverket som sköter det statliga vägnätet kommer i alla fall inte att ge upp den tysta asfalten på sina vägar än, säger Mats Hemminger som är beläggningssamordnare på Trafikverket i Skåne.

– Även om man har haft en hel del misslyckanden så tror jag att Trafikverket vill ha kvar det, speciellt om dubbdäcken nu minskar. Det är ofta dubbdäcken som sliter på vägarna och de har minskat, säger Mats Hemminger.

Gertrud Berkelöf i Huskvarna hoppas på att det ska finnas pengar så hon får behålla sin tysta asfalt i Huskvarna.

– Jag vill inte ha tillbaka den gamla, det vill vi verkligen inte, säger Gertrud Berkelöf.

Fakta: Tyst asfalt

  • Ytan i bullerdämpande asfalt är mer porös och blandningen innehåller mindre stenar än konventionell asfalt.
  • Beläggningen innehåller små håligheter som absorberar en stor del av däckljudet från fordonstrafiken.
  • Den porösa ytan innebär också att regnvatten leds bort snabbare och minskar risken för vattenplaning.
  • En nackdel är att hålen lätt sätts igen av partiklar och sand, särskilt vintertid då många fordon är utrustade med dubbdäck. Vägbanan måste regelbundet tvättas och "dammsugas". Ändå kan den bullerdämpande effekten inte upprätthållas.
  • Andra nackdelar är att den tysta asfalten är betydligt dyrare och att vägbanan slits onormalt snabbt.

Källa: Beläggningsexperter i Stockholm, Malmö och Göteborg/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".