Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampanj ska hjälpa offer för människohandel

Publicerat torsdag 14 oktober 2010 kl 10.52
1 av 2
Gatuprostituerade i Tyskland. Arkivfoto: Yvonne Åsell/Scanpix.
2 av 2
Patrik Cederlöf

I dag startar "Safe trip", en informationskampanj som riktar sig direkt till kvinnor som har utsatts eller riskerar att utsättas för människohandel. De har från och med i dag ett jourtelefonnummer att ringa till och där de kan få hjälp.

– Det handlar om att man ska kunna få någon att tala med, i bästa fall på sitt eget språk. Man ska kunna få information om svensk lagstiftning och vilka som i möjligaste mån skulle kunna hjälpa personen ur en svår situation, säger Patrik Cederlöf som är nationell samordnare mot prostitution och människohandel hos länsstyrelsen, och är en av initiativtagarna.

– Man har sjuksystrar som arbetar där. Vi har dessutom utbildat personalen rörande människohandel och prostitution så att de ska ha en bättre kunskap om det.

Kampanjen startar i Stockholm men planeras bli nationell. Informationen finns på sex språk och affischeras på flygplatser, i tunnelbanan och på vårdcentraler.

Det är ett samarbetsprojekt mellan fyra olika organisationer som har människohandel i fokus.

– Många av de offer vi träffar på i dag tror själva att de begår en kriminell handling, i och med att de kanske är försatta i prostitution, att de begår ett brott genom att sälja sex, säger Patrik Cederlöf.

Var säljer de sex?

– Oftast är det något som erbjuds via internet. Det kan också vara i slutna sällskap eller vänner emellan. Snittåldern skulle man kunna säga ligger över 18 år och uppåt.

I vilket skick är de här kvinnorna?

– Den psykiska hälsan är väl inte alltid god och det är inte så svårt att förstå om man tänker på vad de har utsatts för.

Öststaternas råds aktionsgrupp mot människohandel, CBSS, arbetar internationellt med människohandel. Det är ett behov som visat sig öka, inte minst då gränsen mot Europa öppnats.

– Tanken är att det här ska spridas nationellt längre fram. Hela kampanjen har ett kampanjnamn, "Safe trip". CBSS består av tio eller elva medlemsländer. Samtliga länder är intresserade av kampanjen. Det skulle vara oerhört viktigt att kunna sprida det under samma flagg, även om budskapet skulle skilja sig från land till land. Det gör också att man får en igenkänningseffekt som kan vara ganska viktig många gånger. Man kanske har sett det här i det första landet man hamnar i som offer för människohandel. När man hamnar i nästa land för att återigen exploateras kanske man känner igen det här märket eller kommer ihåg det, säger Patrik Cederlöf som är en av initiativtagarna till "Safe trip".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".