Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Glansdagar för franska prestigemärken

Publicerat torsdag 14 oktober 2010 kl 18.00
Su Fren från Singapor njuter av lyxvaror i Paris. Foto: Alice Petrén / SR.

Franska lyxvaror säljer bättre än någonsin tidigare. Lyftet är på hela 14 procent hos det stora företaget LVMH, som säljer både kläder, väskor, smycken och champagne under sina olika kända varumärken, som Louis Vuitton, Dior och Moët & Chandon.

Några spanjorskor får just sina bruna små kassar i paradbutiken för Louis Vuitton på Champs-Elysées här i Paris. De ler nöjda och gillar märket för sina klassiska modeller.

Butiken är full av asiater - unga japanska par som diskuterar vilket skärp de ska välja. Och en kines står och väntar på sin fru.

Kina är eldoradot för de franska lyxvarorna och Asien står för 25 procent försäljningssifforna. Det är också fortfarande allra roligast att komma hit till Paris och shoppa, säger 18-åriga Su Fren från Singapore.

Hon är ute på en Europaturné med mamma och det är det som är så bra med märken som Louis Vuitton - de är klassiska men kan också anpassa sig till mig, som är 18 år och till mamma som är över 40 år, säger hon.

Kina har också gått fram stort som champagnedrickare. Hittills har det alltid hetat att 75 procent dricks i Frankrike, men också det har förändrats.

Kineserna är störst i utlandet på att uppskatta de dyra bubblorna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".