Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EU diskuterar särskild miljöavgift för lastbilar

Publicerat fredag 15 oktober 2010 kl 07.39
Lastbilstransporterna inom EU ökade med närmare 50 procent mellan 1996 och 2006. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Det kan bli dyrare att köra lastbilar genom Europa. I dag ska EU:s transportministrar diskutera ett förslag om att införa en ny typ av miljöavgift på lastbilstransporter.

I Tyskland transporteras årligen fyra miljarder ton gods kors och tvärs på landets vägar. Det är ungefär en sjättedel av alla lastbilstransporter inom EU. På motorvägen, Autobahn, är den högra filen ofta igenkorkad av lastbilar som bullrande stånkar sig uppför backarna.

Lastbilarna låter, som här vid rastplatsen Avus, vid infarten till Berlin, och de smutsar ner. För att kompensera för de här negativa effekterna hoppas EU:s transportministrar i dag kunna besluta om en särskild avgift.

Den här miljöavgiften kommer att hamna på ungefär 16 kronor per mil för de äldsta och smutsigaste lastbilarna - detta enligt det förslag som transportministrarna idag ska ta ställning till vid sitt ministerrådsmöte här i Luxemburg.

För de lastbilar som har minst farliga utsläpp kommer miljöavgiften, eller miljöskatten, landa på runt 4 kronor milen, eller ännu mindre.

Lastbilstransporterna inom EU ökade med närmare 50 procent mellan 1996 och 2006. I många länder har man mycket transittrafik, alltså lastbilar som bara går rakt igenom landet.

Österrike är ett sådant land, och där har man i 15 år arbetat för att få till en europeisk överenskommelse om miljöavgifter för lastbilstrafiken.

Men EU:s medlemsländer har haft mycket svårt att komma överens om ett nytt system för miljöavgifter för lastbilar. Sveriges nya infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd lär få en tuff EU-debut i dag, för det återstår flera tvistefrågor som hon måste förhandla om med sina ministerkollegor.

Oenigheten handlar bland annat om huruvida miljöavgiften ska få vara högre i rusningstrafik än annars. En annan tvistefråga är om pengarna som staterna kan dra in ska öronmärkas för satsningar på grönare transporter.

Men om ministrarna kommer överens blir det å andra sidan ett historiskt beslut; första gången inom EU:s transportpolitik där man gör en överenskommelse om att "nedsmutsaren betalar". Tanken är också miljöavgiften ska göra att det blir lönsamt att flytta vissa transporter från lastbil till tåg eller fartyg. Avgiften kan vara införd i praktiken tidigast 2013.

Vid rastplatsen Avus utanför Berlin har lastbilschauffören Oliver Seiler just löst av en kollega. Han tycker att lastbilstrafiken redan betalar avgifter så det räcker. I slutänden blir det vi chaufförer som får betala, säger han.

– Konkurrensen tvingar speditörerna att pressa priserna, och det blir upp till chaufförerna att köra längre och snabbare, säger Oliver Seiler.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".