Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krockkudde ska rädda cyklister från skador

Publicerat lördag 16 oktober 2010 kl 17.08

Ett nytt slags krockkudde för cyklister kan vara en lösning för att skydda den som cyklar i trafiken, enligt svenska uppfinnare.

Skyddsanordningen som presenteras nästa vecka är tänkt att placeras diskret som en krage runt halsen, främst för att många tycks oroa sig mer för sin frisyr när de cyklar än för säkerheten.

– Det tycker jag ser mycket bra ut, just för att frisyren inte behöver bli helt mosad. Jag tror att det är den enda anledning till att jag inte använder hjälm när jag inte gör det, när jag är fin i håret, säger Petra von Rohr i Stockholm, som ändå använde hjälm i dag.

Av flera olika anledningar struntar många vuxna i cykelhjälmen enligt uppfinnarna som nu har tagit fram en hopvikt krockkudde för cyklister. Den placeras som en krage runt halsen.

Är olyckan framme ska en liten gasgenerator som innehåller helium veckla ut kragen till en uppblåst hjälm på en tiondels sekund.

Gustav Lindskog från Göteborg tycker att det låter något osäkert:

– Jag tycker att det inte är något större problem med att ha en vanlig hjälm egentligen. Det är väl det som är fördelen med en hjälm, man vet att den sitter där den ska, säger Gustav Lindskog.

Den nya krockkuddehjälmen har testats på både krockdockor och stuntutövare. Dilemmat har varit att se till att den bara vecklar ut sig vid olyckor, säger en av utvecklarna Anna Haupt i Malmö.

– Matematikerna har samlat in de här rörelserna i två kategorier och sedan hittat ett matematiskt plan däremellan som skiljer just en tvärnit från en olycka. Det har varit sex års utvecklingstid som har krävts för att sätta det här slutgiltigt, säger Anna Haupt.

Cyklandet blir alltmer utbrett i Sverige, men samtidigt visar statistik från Trafikverket att antalet cyklister som dör i samband med trafikolyckor har minskat stadigt de senaste åren.

För två år sedan var det 30 cyklister som omkom i trafikolyckor, förra året 20 och under det första halvåret i år sex stycken.

Det kan bero på fler separata cykelbanor och att allt fler ändå använder cykelhjälm, enligt Trafikverket.

Cyklisterna utgör ändå en stor del av dem som skadas allvarligt i trafiken, säger trafikforskaren Magnus Andersson.

– Samtidigt har vi ett nationellt mål som säger att vi ska reducera antalet allvarligt skadade i cykeltrafiken med 20 procent till 2020. Det målet ligger i farozonen nu, tycker jag, säger Magnus Andersson.

I arbetet med trafiksäkerheten de senaste tio åren har cyklisterna hamnat i skymundan, anser Magnus Andersson, som hoppas se fler tekniska lösningar för den som cyklar i framtiden.

– På sikt är jag väldigt övertygad om att både cykelhjälm och andra skyddsanordningar kommer att bli standard för cyklisten, men det är väl en lång väg dit innan vi kan göra en cykelresa lika säkert som en bilresa, säger trafikforskare Magnus Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".