Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Obama vill se amerikanska snabbtåg

Publicerat måndag 18 oktober 2010 kl 07.00
President Obama åker tåg i samband med sin installation som president 2009. Foto: Carolyn Kaster/Scanpix.

Passagerartågen i USA går långsamt och är gammalmodiga och president Barack Obama har därför beslutat att satsa stort på en utbyggnad av snabbtåg av asiatiskt och europeiskt slag. Men det går trögt och är inte populärt i de republikanska leden.

På Penn Station i New York ropar högtalarna ut att det snart är dags att gå ombord på tåget till Washington.

Nordvästra USA med stora städer och mycket pengar skulle ju vara som klippt och skuret för snabbtåg. Men resan till Washington tar tre timmar och eftersom det är drygt 300 kilometer så är det en ganska måttlig fart.

– Jag skulle önska att det gick snabbare men det är OK, snabbare än bil i varje fall, säger Mark Pickering på väg till Washington.

Tidigare bodde han i Texas och där finns det inga tåg över huvud taget så han tycker inte man kan klaga.

Men USA har inte alltid varit efter. USA var länge föregångslandet på järnvägsområdet, det var på typ, ja, Glenn Millers tid. Då kunde man kanske stiga på vid Penn Station och när man sluta läsa så var man redan framme i Baltimore, som de sjunger i sången Chattanooga choo choo, och det var väl snabbt då.

Men sedan har bilarna successivt tagit över det mesta av passagerartrafiken samtidigt som omvärlden satsar på snabbtåg.

Nu sent om sider följer USA efter. Ett inslag i president Obamas krispaket är att till en början åtta miljarder dollar, ungefär 50 miljarder kronor, ska användas till utbyggnad av höghastighetståg, bland annat i Kalifornien och Florida liksom även i nordvästra USA. Men det går trögt.

Järnvägsbolagen som kör godståg vill inte dela räls med snabbtåg eftersom det är farligt, säger de, och det är ständiga juridiska tvister med markägarna där tågen ska gå fram. Dessutom sätter sig flera tunga republikaner på tvären.

Scott Walker är republikanernas kandidat i guvernörsvalet i Wisconsin och han säger på sin hemsida att han ska stoppa det snabbtåg som är planerat där.

Samma linje har de republikanska guvernörskandidaterna i till exempel Florida, Ohio och Kalifornien och deras främsta argument är att tågen blir för dyra. Så valen andra november blir viktiga också för snabbtågens framtid.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".