Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Matteundervisning håller inte måttet

Uppdaterat tisdag 19 oktober 2010 kl 12.18
Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 06.58

Undervisningen i matematik på svenska gymnasier är direkt undermålig. Bland annat känner en del mattelärare inte till vad som står i kursplanerna, och betygssättningen ger en felaktig bild av vad eleverna faktiskt kan.

Det framkommer i undersökning bland 55 skolor som Skolinspektionen har gjort. Men problemet är oftast hur ämnet lärs ut. Monica Gillenius, som är ansvarig för rapporten, beskriver en typisk lektion och vad det leder till.

-- Sättet att undervisa är att lärarna följer den tradition som utvecklats: kort genomgång av en arbetsmetod eller räkneregel och därefter räknar eleverna i sina böcker resten av lektionen, säger hon.

Många av lärarna tror att läroboken är lika med kursplanen. För att elever ska förstå hur matte fungerar är det bättre om man löser problem tillsammans i klassrummet.

– Man ska fundera, man ska resonera, man ska ha mer kreativitet, säger Monica Gillenius. Att inte bara göra, utan att undervisningen hamnar i att "ja! nu förstår jag".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".