Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sociala medier kundstrategi för H&M

Publicerat fredag 22 oktober 2010 kl 18.02
"Ett symbiosförhållande mellan oss och kunden"
(2:35 min)
H&M har en uttalad strategi för sociala medier. Foto: Sean Kilpatrick / Scanpix.

Har du en Iphone? Brukar du titta på Youtube? Och är du medlem på Facebook? Just nu intresserar sig företag allt mer för att nå sina kunder via sociala medier, och bland de svenska bolagen har H&M kommit långt.

Klädbolaget har bland annat 4,5 miljoner fans på Facebook. Och H&M har en uttalad strategi: de ska informera, inspirera, och interagera med kunderna, säger Jordan Nasser som är ansvarig för sociala medier på H&M.

Jordan Nasser tar emot på H&M:s huvudkontor i Stockholm. Han berättar att strategin bygger på att informera kunder om nya butiker eller nya kollektioner, inspirera med modefotografier, och interagera genom att svara på frågor och ta del av åsikter.

Och just interaktionen är viktig säger han, och berättar att på bolagets Facebooksida märkte man att många i Kroatien gillade H&M, trots att de inte hade någon butik där.

– Vi kan inte bestämma vad expansionsteamet väljer för länder, men vi kunde berätta om intresset i Kroatien, och nu ska H&M öppna butik där, säger Jordan Nasser.

Och H&M finns nu på Facebook, Twitter, det finns en Iphoneapplikation och en gång i veckan läggs nya filmer ut på Youtube. I den senaste visar franska ungdomar i Paris upp sin stil.

Fast hur mycket pengar som satsas på sociala medier vill Jordan Nasser inte berätta, utan säger bara att det är mer än tidigare och att fördelarna är många.

Men sociala medier bygger ju på att de är just sociala, det är en tvåvägskommunikation, och det öppnar också för kritiska kommentarer.

Hur agerar H&M om det skapas anti-H&M grupper? Till exempel av människor som blivit upprörda av nyheter, som nu senast att textilarbetare i Kambodja har fått sparken när de strejkat för högre löner. Jordan Nasser är fåordig och säger att det tar man från fall till fall.

Idag är 4,5 miljoner människor fans av H&M på Facebook. Och på sidan finns också över 5 000 foton med människor i H&M-kläder.

Det är ett symbiosförhållande mellan oss och kunderna, säger Jordan Nasser.

– Andy Warhol pratade om 15 minuter av berömmelse, nu är det kanske 15 sekunder, och det kan ske på vår sida, säger Jordan Nasser.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".