Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ:s vintersatsning ska förhindra nytt tågkaos

Uppdaterat måndag 25 oktober 2010 kl 13.13
Publicerat måndag 25 oktober 2010 kl 11.38
"Tågen ska fungera även i extremväder"örhållanden"
(1:49 min)
Tusentals resenärer drabbades i vintras av inställda och försenade tåg. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Efter förra vinterns alla problem med tågtrafiken vill SJ vara bättre förberett i år. SJ kommer bland annat att öka kapaciteten för att få bort snö och is från tågen och införa en ny restidsgaranti.

Utgångspunkten är att den här vintern kommer att bli lika svår som den förra, säger SJ:s vd Jan Forsberg.

– Absolut. Vi räknar med att det smäller till igen den 1 december. Då ska vår organisation stå redo att klara uppgiften på ett betydligt bättre sätt.

Hur kommer de som reser med SJ att märka av de förändringar som ni har genomfört?

– Ett: tågen är mer vintersäkrade utifrån den här typen av extremvintrar som vi har pratat om. Två: vår förmåga att ta hand om och informera alla som reser. Tre: om det blir en sådan här extrem vinter igen kommer vi också att dra ner trafikvolymen för att säkerställa att de tåg som ska gå också går på tid, säger Jan Forsberg.

SJ presenterade i dag ett vinterprogram för att förra vinterns tågkaos inte ska upprepas. Det handlar om åtgärder för 200 miljoner kronor som ska vara på plats den 1 december.

Det är dels tekniska förbättringar som förebyggande behandling mot isbildning och att bli bättre på att få bort is från tågen. Dels är det en utbyggd trafikledning, som tillfälligt kan byggas ut ytterligare om trycket från kunderna blir stort vid besvärliga förhållanden.

SJ gjorde ett sämre resultat under årets tredje kvartal, jämfört med samma period i fjol. Men bolaget gjorde ändå en vinst före skatt på 169 miljoner kronor under juni, juli och augusti.

SJ inför också ett system där färre tåg ska gå i trafik om vädret är dåligt, för att förhindra köbildning.

För resenärerna förändras restidsgarantin. Tågresenärerna ska kunna välja antingen kontant ersättning eller värdebevis, som gäller när man köper en ny resa om tåget blir kraftigt försenat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".