Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt varningssystem för väghalka

Publicerat tisdag 26 oktober 2010 kl 05.20
"Vi tror att man som trafikant tar ett eget ansvar"
(2:03 min)
1 av 3
Däckforskaren Niclas Engström vid mätvagnen som körs i Norrbotten. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio.
2 av 3
Däckforskaren Niclas Engström med det nya varningssytemet. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio.
3 av 3
Displayen som visar data från datorn som är kopplad till mätvagnen. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio.

Bilister ska inte enbart varnas för halka utan ska inom några år kunna få mer detaljerad information om greppbarheten på vägsträckor mätt i procent.

Trafikverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut och forskare vid Luleå tekniska universitet tar nu fram ett nytt varningssystem.

Däckforskaren Niclas Engström förklarar hur testsläpvagnen som körs i Norrbotten fungerar.

– Man har hjul som är vinklade inåt, två stycken i det här fallet. Det finns även en variant där man bara har ett hjul. Den är kopplad till en display och man kan koppla den här displayen till ett loggningssystem. Man kan logga hela vägsträckan så man ser vilket väggrepp som finns på olika sektorer utav vägen, säger Niclas Engström.

Den gula testsläpvagnen med sina två vinterdäck är kopplad till en dator som alltså mäter greppbarheten på vägbanan.

Torr asfalt under sommartid är tänkt att utgöra optimal greppbarhet, det vill säga 100 procent, förklarar Pontus Gruhs på Trafikverket.

– Sedan när det har blivit lite halare så har det kanske gått ner till 80 procents greppbarhet och det tror vi att man har ganska mycket enklare att förstå som trafikant än att som i dag att gå ut och säga att det är halt och inte halt. Så kan jag faktiskt relatera min hastighet som trafikant.

Finns det inte en risk att man som bilist litar för mycket på den här tekniken?

– Vi tror faktiskt tvärtom att man ökar medvetenheten och som trafikant tar man då ett eget ansvar. Det är ambitionen, säger Pontus Gruhs.

I ett första skede ska informationen om procentuell greppbarhet finnas i trafikrapporter i radion för hårt trafikerade vägsträckor redan nästa vinter, hoppas Trafikverket.

I en förlängning så skulle information också kunna ges via GPS och mobiltelefoner.

Oavsett kanal krävs det att någon kontinuerligt faktiskt kör den aktuella sträckan för att mäta greppet.

– En idé är att vi kanske har det på speditionsfirmor som åker den här sträckan dagligen. Vi kan ha det på våra egna halkbekämpningsresurser, lastbilar alltså, och snöröjningsfordon, säger Pontus Gruhs.

Tekniken ska också kunna hjälpa salt- och grusfordon att dosera rätt vilket skulle kunna spara både pengar och skona miljön, menar däckforskaren Niclas Engström.

– Man kan sätta ut rätt insats vid rätt ställe i stället för att man sätter ut alldeles för mycket salt överallt. Då kan man ju skada grundvatten och så vidare, säger Niclas Engström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".