Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökad vinst för Nordea

Uppdaterat onsdag 27 oktober 2010 kl 12.34
Publicerat onsdag 27 oktober 2010 kl 07.28
Nordeas vd Christian Clausen
(2:24 min)

Banken Nordea hamnade i topp i dag på listan över börsbolagens vinster det tredje kvartalet. Banken, där svenska staten äger ungefär en femtedel av aktierna, gjorde en vinst på över nio miljarder kronor.

Vd Christian Clausen räknar med starka siffror även i fortsättningen.

– Det är ett starkt resultat och baserat på att vi fått många fler kunder och att vi gör mångafler affärer med de kunder vi har. Detta är förresten de högsta intäkterna hittills i Nordea, säger han.

Är det något som du är missnöjd med i verksamheten?

– Nej, egentligen inte. Men man kan säga att vi har mycket som vi kan göra bättre för kunderna. Vi jobbar med vår nya produktplattform, vår nya service och våra nya kontor, så det är mycket som vi kan göra bättre. Så jag är så klart inte nöjd med det som vi håller på att förbättra, säger Christian Clausen.

Stark kundtillströmning, över 10 000 nya i månaden och lägre kreditförluster och nästan oförändrade kostnader bäddar för en av de starkaste kvartalsrapporterna i bankens historia, och den starkaste av alla rapporter hittills i höst.

Vinsten hamnade på 960 miljoner euro eller 9,3 miljarder kronor, när banken räknar på höga eurokursen 9,65.

Räntenettot sjönk marginellt och hamnade på 1,3 miljarder euro. Provisionsnettot ökade till 525 miljoner euro, från 437 miljoner euro.

Totalt uppgick intäkterna till 2,4 miljarder euro, jämfört med 2,3 miljarder euro motsvarande period året före.

Kostnaderna steg till 1,2 miljarder från 1,1 miljarder euro. Kreditförlusterna, netto, minskade till 207 miljoner euro, från 358 miljoner euro.

Utsikterna är enligt Nordea oförändrade. Nordea räknar med att den ekonomiska återhämtningen kommer att fortsätta under 2010 trots en bräcklig och osäker global utveckling.

Nye finansmarknadsministern Peter Norman (M) har gjort uppmärksammade utspel mot bankerna och kritiserat dem och bland annat sagt att kunderna hamnar i underläge när de kommer in på bankkontoret.

Nordeas vd Christian Clausen svarar på kritiken.

– Jag förstår vad han säger, men när man kommer in som kund i Nordea och är förmånskund är man inte i underläge. Man får ett 360-gradersmöte där man får rådgivning som är 100 procent på kundens premisser. Jag förstår synsättet för många människor känner sig inte hemma i en bank av många orsaker. Det är något vi jobbar med och ska förbättra.

Vad kan ni göra för att lindra kritiken från finansmarknadsministern?

– Jag känner inte att den är riktad mot oss eftersom vi redan jobbar med att bli bättre, säger vd Christian Clausen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".