Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Räddningspersonal får utbildning för tågkatastrof

Publicerat onsdag 27 oktober 2010 kl 15.30
"De stora tågolyckorna ökar"
(2:14 min)
1 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
2 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
3 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
4 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
5 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
6 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
7 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
8 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
9 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.
10 av 10
I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio.

Med allt mer tågtrafik ökar risken för svåra olyckor, men samtidigt är kunskaperna och erfarenheten hos räddningspersonalen ofta dålig.

I dag hölls därför den första specialutbildningen i tågkatastrofer för brandmän och ambulanspersonal hos Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap i Revinge i Skåne, och Ekot var med.

I dag ökar tågtrafiken både i Sverige och i världen i stort, och inte minst olyckan utanför Norrköping nyligen visar på riskerna när något händer.

Samtidigt kräver det speciella kunskaper kring till exempel hur man snabbt tar sig in i ett tåg och hur man får ut passagerare.

Kunskaper som tidigare brustit säger Rebecca Forsberg från Socialstyrelsens kunskapscentrum för katastrofmedicin, en av dem som håller i utbildningen.

– Absolut, det man kan se är att olyckor kanske sker i väglöst land, vi vet inte hur vi får ut personal, vi vet inte hur vi får ut utrustning och hur vi får de drabbade till sjukhus, säger Rebecka Forsberg.

Vad är det som är så speciellt med en tågolycka, om du jämför med andra tågolyckor?

– Konstruktionen, vi har många drabbade i vagnarna. Vi har konstruktioner i dag som gör att vi har svårt att ta oss in. Det finns en höjdproblematik, tågen lägger sig oftast på sidan vid en kollision, då har vi tre och en halv meter upp för att evakuera de drabbade, säger Rebecca Forsberg.

Deltagarna ska nu själva bli handledare i sina hemmalän är tanken, för att sprida kunskaperna, och öka samarbetet.

Det handlar om både taktik och utrustning, frågan är då om inte detta borde ha skett tidigare.

– Ja, det kan man tycka men det handlar också om resurser. Vi känner att tågtrafiken ökar i världen, tittar man globalt så ser man också att de stora tågolyckorna också ökar. Vi känner att det är läge att veta hur vi ska göra när det händer, inte om, säger Rebecca Forsberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".