Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bankernas miljardvinster åter

Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 12.11
"Tillbaka till det normala"
(1:55 min)

Det går bra för de stora affärsbankerna igen. Efter finanskrisen och äventyret i de baltiska länderna är nu miljardvinsterna tillbaka. Sist i redovisningsraden tredje kvartalet är SEB som kan visa upp flera miljarders vinst.

– Ett bra resultat och ett kvartal där vi nu går tillbaka till det normala - och att Baltikum för första gången på två år visar svarta siffror, säger SEB:s vd Annika Falkengren.

Är baltfrossan slut nu?

– Ja, för vår del är den det.

Vilka är lärdomarna från Baltikum?

– Väldigt många, men framför allt just att man måste ha ett samarbete mellan centralbanker, finanspolitik och naturligtvis hjälper till att stötta tillväxten.

Har det varit värt den satsning som ni har gjort i Baltikum?

– Det är för tidigt att säga. Nu har vi 2 1/2 miljoner kunder som vi ska ta hand om och för vår del hoppas vi, och tror, att det kommer att vara en god satsning i framtiden också, säger Annika Falkengren.

2,8 miljarder i vinst blev det för kvartalet, mycket bättre än samma tid 2009, drygt 700 miljoner. Och det mesta börjar nu likna det som var 2008, före finanskrisen.

Räntenettot sjönk lite, till 4,2 miljarder kronor, medan provisionsnettot ökade lite, till 3,4 miljarder kronor.

SEB har avvecklat kontorsrörelsen i Tyskland och när de svenska exportföretagen har en kraftigt ökad efterfrågan på sina produkter är det bra även för banken, ty SEB är i högsta grad företagsbanken framför andra.

Men det baltiska äventyret har vänt till vinst nu efter två år av förluster, för även där har det vänt i ekonomin.

För de små bankkunderna har den nytillträdde finansmarknadsministern Peter Norman tagit parti genom uttalanden som att småspararen är i underläge när han eller hon kommer in på bankkontoret.

– Vi vill ju ha kunder som ska vara långsiktiga kunder hos oss. Det är naturligtvis viktigt att hitta ett sätt som vi tar hand om våra kunder på, så att de känner sig trygga och inte i underläge när de kommer till banken. Det får man ju konstant, hela tiden jobba på. Det är viktigt för oss att vi har nöjda kunder och att det finns en långsiktighet i relationen.

Hur kan ni förbättra det?

– Hela tiden, genom att lyssna till kunderna och se till kundernas behov - och det är på det sättet vi försöker styra vår bank. Det är att lyssna mycket mer till kunderna och se till att det är kundernas behov som styr, säger Annika Falkengren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".