Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Storbanker lovar: "Vi ska bli bättre mot kunderna"

Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 17.06
Blickar mot de små bankkunderna
(2:35 min)
Kunder med skiftande behov. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.

Det går bra för de stora affärsbankerna igen. Krisen i de baltiska länderna tycks vara över och när konjunkturen vänder upp strömmar privatkunder och företag till bankerna igen. De fyra storbankerna har haft en stark höst och försäkrar att öka fokus på kunderna.

Baltfrossan slut nu säger banken SEB och Swedbank som båda konstaterar att äventyret i Baltikum ser ut att sluta lyckligt till sist.

I förra veckan var det Swedbanks vd Michael Wolf och idag SEB:s Annika Falkengren som kunde andas ut.

– Ett bra resultat och ett kvartal där vi nu går tillbaka till det normala - och att Baltikum för första gången på två år visar svarta siffror, säger SEB:s vd Annika Falkengren.

Är baltfrossan slut nu?

– Ja, för vår del är den det.

Har det varit värt den satsning som ni har gjort i Baltikum?

– Det är för tidigt att säga. Nu har vi 2 1/2 miljoner kunder som vi ska ta hand om och för vår del hoppas vi, och tror, att det kommer att vara en god satsning i framtiden också, säger Annika Falkengren.

– Krisen syns fortfarande i resultatet och det kommer den att göra under överskådlig tid, men jag tycker att den värsta fasen är bakom oss och nu ska vi försiktigt manövrera oss in mot en mer stabil omvärld, säger Swedbanks Michael Wolf.

Alla fyra bankerna har vänt svaga vinstsiffror, eller förlustsiffror förra året, till vinst i år - och för det tredje kvartalet redovisade de ökade vinster igen.

Hittills i år, efter nio månader, har bankerna tillsammans tjänat nästan 50 miljarder kronor. Nordea toppar banklistan, och också hela vinstlistan, med en kvartalsvinst på 9,3 miljarder och 24 miljarder kronor på nio månader.

För de små bankkunderna har den nytillträdde finansmarknadsministern Peter Norman tagit parti genom uttalanden som att småspararen är i underläge när han eller hon kommer in på bankkontoret. Och nu lovar vd:arna att tänka mer på sina kunder.

– Det är naturligtvis viktigt att hitta ett sätt som vi tar hand om våra kunder på, så att de känner sig trygga och inte i underläge när de kommer till banken. Det får man ju konstant, hela tiden, jobba på.

Hur kan ni förbättra det?

– Hela tiden, genom att lyssna till kunderna och se till kundernas behov, säger SEB:s Annika Falkengren.

– Han lyfter en generell fråga som jag tycker är viktig - att det måste vara transparens och tydlighet. En kund som inte förstår vad han köper och det är inte en önskad situation, säger Swedbanks Michael Wolf.

– Är man privatkund i Handelsbanken kan man sköta sin vardagsekonomi helt kostnadsfritt. Vi tar ju inte ut avgifter på bastjänster om man är privatkund i Handelsbanken, säger vd:n Pär Boman.

– Vi jobbar ju just med en helhetssyn på kundens behov, men vi kan säkert göra det mycket bättre, säger Nordeas vd Christian Clausen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".