Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saabs vd: Det har varit en jobbig period

Uppdaterat fredag 29 oktober 2010 kl 15.48
Publicerat fredag 29 oktober 2010 kl 11.11
Analytiker: Saabs prognos var orealistisk
(2:16 min)
Nya Saab 9-5 visas upp på en bilmässa i Los Angeles. Foto: Damian/Dovarganes/Scanpix

Biltillverkaren Saabs försäljning går trögare än väntat. I samband med kvartalsrapporten i dag så skruvades försäljningsprognoserna för i år ned ytterligare ett snäpp.

– Att återstarta ett bolag efter sju veckors likvidation, få fart på 820 leverantörer, se till att vi skapar ett eget bolag samtidigt som vi lanserar nya bilar, har totalt sett skapat störningar i vår produktion. Samtidigt har vi etablerat ett helt nytt distributionsnät vid utanför General Motors. Det här i kombination har gjort att det har varit en jobbig period, säger Saab automobiles vd Jan-Åke Jonsson.

Sedan återstarten i mars i år har ledningen för Saab flera gånger tvingats skruva ner förväntningarna på hur många bilar man ska sälja i år. Det som från början handlade om kanske 50-60 000 bilar i år, skruvades ner till 45 000 i augusti. Försäljningen hittills i år fram till september gör att ledningen i dag kom med en nya ytterligare lite lägre siffror: 30-35 000 bilar.

Christer Karlsson är fordonsanalytiker och professor vid Copenhagen Business School. Han överraskades inte av dagens besked:

– Jag tänker att det är vad jag trodde från början: att affärsplanen var orealistisk och att den var byggd på förhoppningar och drömmar. Man var tvungen att ange de siffror man angav för att den skulle gå ihop, men att den skulle vara realistisk var ju svårt att tro, säger han.

Vad händer framöver nu då, när man ser de här försäljningsprognoserna?

– Företaget klarar sig en bra stund på grund av sin likvida situation där man sålt verktyg och andra saker. Men det blir allt mer tveksamt om man kommer att klara att skapa nya produktgenerationer och leva på lite längre sikt, säger Christer Karlsson.

Fram till sista september i år hade Saab Automobil bara nått ungefär halvvägs till det nya målet. Men med nya motorvarianter för nya modellen 9-5 på väg ut på marknaden är det nya målet inte i överkant, enligt Saabs vd Jan-Åke Jonnson.

Saab, som ägs av holländska Spyker Cars, har inte heller några nya lånebehov, man har minskat sina kostnader mer än man tidigare vågat hoppas på och fortsätter hoppas på att förluster ska ha vänts till vinst eller åtminstone nollresultat 2012.

Huruvida att den svagare försäljningen nu ökar riskerna för bolagets framtid, vill inte Jan Åke Jonsson spekulera i.

– Jag har full tro på Saab och så har mina anställda, våra återförsäljare och många av våra kunder. Att spekulera i domedagsprofetior eller liknande, det gör inte jag utan jag ser framåt, säger Jonsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".