Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ansvariga för tågkaoset ställdes till svars

Uppdaterat torsdag 9 december 2010 kl 16.29
Publicerat torsdag 9 december 2010 kl 11.38
Oppositionen riktade skarp kritik
(1:55 min)
Banverkets personal röjer snö på Stockholms central. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Flera av de ansvariga för de senaste veckornas tågkaoset ställdes till svars vid en utfrågning i riksdagen i dag. Socialdemokraterna var mycket kritiska till regeringens sätt att sköta järnvägstrafiken.

Utskottets ordförande socialdemokraten Anders Ygeman gick hårt åt den borgerliga regeringen:

– Ja, jag är kritisk till att regeringen flyttar bort 2,2 miljarder från järnvägsinvesteringar och järnvägsunderhåll. Jag känner oro inför den vintern vi har. Det framkommer ju ändå en ganska tydlig bild att det är för lite investeringar i underhåll på tåg, säger han.

När det gäller pengarna räknar opposition och regering på olika sätt. Jan-Evert Rådhström är moderat vice ordförande i trafikutskottet.

– De säger ju att det minskas 2,2 miljarder. Det är ju direkt felaktigt, säger han.

Tågkaos i vintras och redan nu finns flera exempel på tåg som stått stilla i timtal, frusna växlar, långa och många förseningar och inställda tåg.

Flera ansvariga fick förklara sig för politikerna. SJ har skadade tåg, men har i stort genomfört ett åtgärdsprogram. Då måste Trafikverket göra sitt, enligt SJ.

Det fattas lok som kan ploga bort snö, och av 17 snökanoner finns bara två kvar bekräftades i dag.

Facket Seko beklagade att personalen minskas och att det blir värre när färre ska göra jobbet. Det behövs en Marshallplan där politikerna går ihop över blockgränserna och satsar en miljard, sade Sekos Johnny Nadérus.

Men moderate Jan-Evert Rådhström sade att allt inte kan lösas med investeringar:

– Det går inte att investera bort i alla lägen att vi måste ha sakta gående ploglok ibland som ska gå före, sade han.

Men vad är förklaringen till att det inte fungerar då?

– Det finns ju naturligtvis många förklaringar. Dels så är det sedan decennier tillbaka ett väldigt lågt drift och underhåll som har varit. Och vi försöker att komma i kapp. Vi har höjt anslaget med 40 procent, men det tar år och det kommer att ta många år innan man kommer i kapp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".