Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ: Ansvaret för tågtrafiken splittrat

Publicerat måndag 27 december 2010 kl 09.37
"Man måste ha absolut daglig kontakt"
(1:52 min)
SJ:s ordförande Ulf Adelsohn. Foto: Malin Rudblom/Scanpix

Efter kaoset i tågtrafiken den senaste tiden föreslår nu SJ:s ordförande Ulf Adelsohn att det splittrade ansvaret för järnvägstrafiken bör minska. Om ansvaret låg på färre myndigheter och företag skulle de lättare kunna samarbeta i svåra situationer.

– Det här med att ha ett delat ansvar, det är i allmänhet inte så bra. För det finns någon som har det slutliga ansvaret gentemot kunderna och det är vi, men ansvaret för att leverera är fördelat på förfärligt många olika parter.

Vad tänker du på då?

– Det gamla SJ är uppdelat i åtta delar, nio till och med kan man säga, och då blir det väldigt, väldigt svårt och tungt.

Ulf Adelsohn tycker att regeringen bör tillsätta en utredning för att se över det splittrade ansvaret och dessutom se vad det krävs för investeringar för att järnvägen ska fungera. Exempel på dagens uppdelning är att ett separat bolag har hand om godstrafiken, att ett annat bolag har hand om tågstationerna och att spåren som alla kör på sköts av Trafikverket. Om parterna satt närmare varandra skulle det vara lättare att samarbeta, menar Adelsohn.

– Då har man ju en direktkontakt i alla fall. Förr var det ju en myndighet, ett verk eller ett bolag. I dag är det ju uppdelat på så många. I det här krävs det ju att alla sitter nära varandra och har absolut daglig och stundlig kontakt, säger han.

Men infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är tveksam till att se över organisationen kring järnvägstrafiken.

– Jag tycker alltid att det finns anledning att utvärdera till exempel hur trafiken fungerar på våra spår, hur det ser ut med underhåll eller hur det ser ut med kapaciteten. Men däremot att fastna i en organisationsfråga. Nu har vi ju en avreglerad tågmarknad. Jag tycker att det är mycket bättre att ha fokus på: Hur gör vi för att det ska fungera, säger hon.

Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket, ser inget större behov av att slå samman eller flytta olika organisationer.

– Det samarbete som behöver ske, det är på driftledningscentralerna, mellan SJ:s driftledningscentraler och vår driftledningscentraler. Det arbetet är under stark utveckling. Och jag vill påstå att det arbetet börjar gå framåt och börjar fungera riktigt bra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".