Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ankor och grodor säljer bra på designmässa

Publicerat lördag 22 januari 2011 kl 09.46
"Det som säljer bäst är ankor, grodor och kaniner"
(1:49 min)
1 av 9
Trädgårdstomtarna har fått konkurrens av ankor, grisar och gamla reklamfigurer. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
2 av 9
Trädgårdstomtarna har fått konkurrens av ankor, grisar och gamla reklamfigurer. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
3 av 9
I 20 år har Jan Gustavsen stått på mässan och sålt polska trädgårdstomtar. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
4 av 9
Nu är det flärd, lyx, nysilverglans och glamour som gäller 2011. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
5 av 9
Det ska vara en kaffeservis i år, denna är kopierad efter en äldre förlaga men har fått ny dekor. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
6 av 9
Det ska vara en kaffeservis i år, denna är kopierad efter en äldre förlaga men har fått ny dekor. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
7 av 9
Jan Rundgren har byggt en temautställning om designtrender i Älvsjömässans entréhall. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
8 av 9
Mässan speglar vad vi köper, så doftljus, kuddar och plastblommor är stora artiklar. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio.
9 av 9
Enligt Jan Rundgren är det ute med retro, rost och patinering. Foto: Per Wikström/Sveriges Radio

Formex, Nordens största mässa för design och heminredning slår rekord. I år är det 833 utställare som vill slå mynt av vår önskan att smycka våra hem. För heminredningstrenden verkar stå sig.

– Det har blivit lite som att klä sig, man visar helt enkelt vem man är, framgång så att säga. Våra hem har blivit lite av statussymboler så det är klart att det är nog lite att visa upp lite. Sedan också att visa att så här god smak har jag, säger Jan Rundgren, inredare på mässan.

Enligt Jan Rundgren är det ute med retro, rost och patinering. Nu är det flärd, lyx, nysilverglans och glamour som gäller 2011.

– Nu är det lite mer blankt och starka färger och kontrast med vitt och svart och sedan är det väldigt elegant och lyxigt, säger Jan Rundgren.

Men det ska se dyrt ut?

– Ja, det ska se dyrt ut, säger Jan Rundgren.

Mässan speglar vad vi köper, så doftljus, kuddar och plastblommor är stora artiklar. I 20 år har Jan Gustavsen stått på mässan och sålt polska trädgårdstomtar.

– Tomtar har gått tillbaka totalt sett, det som säljer bäst är ankor, grodor, kaniner och lite smått och gott, säger Jan Gustavsen.

Förutom halvnakna tomtar säljer han kissande hundar, madonnor, stirrande älgar och Elvisfigurer i plast för trädgårdsbruk.

– Det ska vara grälla färger, ju fulare desto bättre just nu, säger Jan Gustavsen.

Det är inköpare på butiker som besöker mässan och drygt 24 000 väntas komma.

– Förut var det butiker som sålde kläder, möbler och interiörer. Nu kan man se kombinationer av nästan allting och ibland hittar man till och med mat. Det är det att man vill köpa hela livsstilen på ett ställe, säger Jan Rundgren.

Men blir vi aldrig mätta på det här med inredning?

– Det har nästan blivit en sjuka skulle man kunna säga. Folk slänger ut och skaffar nytt. Man skulle kunna tro att det tar stopp någon gång men det bara ökar och ökar. Det är det som ligger i tiden nu, säger Jan Rundgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".