Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Piloter vill ha krafttag mot laserpekare

Publicerat måndag 21 februari 2011 kl 03.02
"Flygplanet kan gå i backen"
(2:11 min)
Laserpekare. Foto: Terje Bendiksby/Scanpix

Problemet med starka laserpekare som riktas mot flygplan som är på väg att landa blir allt större. I värsta fall kan det leda till en olycka, menar piloterna.

Polisen är också oroad, men har svårt att gripa dem som ligger bakom. Sedan 2009 är starka laserpekare (med styrka över 5 milliwatt, de starkaste på marknaden ligger på runt 500 milliwatt) förbjudna att ha på allmän plats, men Svensk Pilotförening efterlyser ännu hårdare lagar för att komma åt problemet.

– Det är den vägen vi måste gå. Det är lagen som gör att polismyndigheterna kan agera, säger Lennart Pöyhönen ordförande för Pilotföreningens säkerhetskommitté.

Han har just flugit ett plan från Düsseldorf till Arlanda, och ska snart iväg till London. Där har straffen nyligen skärpts, så att alla försök att blända piloter är straffbara.

– Att bli bländad kan i värsta fall innebära att ett helt flygplan går i backen med alla följder som det kan få, säger Lennart Pöyhönen.

Att blända med laserpekare är brottsligt också i Sverige. Trots det rapporterades nästan 100 fall av belysningar med laserpekarlysningar mot flygplan in till Transportstyrelsen förra året. Det är en ökning med 50 procent från året innan.

Brottet som man gör sig skyldig till är luftfartssabotage. Men det är en så gott som omöjlig uppgift för polisen vid Arlanda flygplats att hitta dem som använder laserpekarna.

– Det är jättesvårt och det är jättefå fall som har klarats upp. Det gäller att handla blixtsnabbt, men det blir många länkar innan det når oss. Sedan ska en polispatrull åka till platsen och helst påträffa någon, säger Torbjörn Nelzén förundersökningsledare vid Gränspolisen i Stockholm.

Har det hänt?

– Inte här hos oss, säger Torbjörn Nelzén.

I slutet av förra året dömdes en 19-åring till 40 dagsböter och en villkorlig fängelsedom för luftfartssabotage för att ha försökt blända en helikopterpilot med en laserpekare. Men den domen är ett undantag än så länge.

Den väg, som både polisen, Svensk Pilotförening och Strålsäkerhetsmyndigheten mest hoppas på är information. Många är inte ens medvetna om att starka laserpekare är förbjudna. Och med större medvetenhet om farorna och straffen bland allmänheten kan det bli mera lättjobbat för polisen tror Lennart Pöyhönen på Svensk Pilotförening.

– Men kunskap kanske vi får bort en del av incidenterna. Nästa sak är att få människor medvetna om att det är farligt att rikta laserpekare mot flygplan och det ska vi avhålla oss ifrån.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".