Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Carlsberg ökade med nästan 50 procent

Publicerat måndag 21 februari 2011 kl 11.19
Svagt sista kvartal 2010
(1:08 min)
Foto: Roger Vikström/Scanpix

Danska bryggerijätten Carlsberg, som kontrollerar en stor del av den svenska dryckesmarknaden, ökade sin nettovinst med nästan 50 procent under 2010, trots kraftiga avgiftshöjningar på den stora ryska marknaden.

Carlsberg, som äger kända svenska märken som Pripps, Falcon och Ramlösa, hade en nettovinst på motsvarande 6,3 miljarder svenska kronor under 2010, 49 procent bättre än året innan. Driftresultatet landade på motsvarande 11,8 miljarder svenska kronor, knappt en miljard bättre än 2009.

I Ryssland, som är bolagets största marknad, föll dock försäljningen med cirka 2 procent, mycket beroende på kraftiga avgiftshöjningar på öl under året. 2011 tror man dock att den ryska marknaden åter ska börja växa.

Carlsberg är världens fjärde största bryggerikoncern och under 2010 har man tagit marknadsandelar i bland annat Asien och i vissa delar av Europa, här i Sverige tappade man dock andelar i fjol.

I år förväntar sig bolaget att nettoresultatet ska öka med cirka 20 procent och man tror sig också kunna öka sina marknadsandelar på flera håll i världen.

Bolagets resultat för det fjärde kvartalet 2010 var dock betydligt svagare än vad analytikerkåren förväntat sig och Carlsbergs aktie har under förmiddagen fallit på Köpenhamnsbörsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".