Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt färre skadas i trafiken

Uppdaterat onsdag 23 februari 2011 kl 16.42
Publicerat onsdag 23 februari 2011 kl 12.30
Verkstäderna märker av skademinskningen
(1:36 min)
1 av 3
Mitträcke på en väg. Foto: Gunnar Lundmark/Scanpix
2 av 3
Tom Högling på en plåtverkstad i Luleå. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio
3 av 3
Klicka för grafik - trafikskadade

Satsningarna på säkrare vägar de senaste åren, med exempelvis fler vajerräcken och rondeller, har även fått effekt på antalet lindrigt skadade i trafiken, visar nya siffror från Transportstyrelsen.

Dödligheten och svårt skadade på våra vägar har minskat kraftigt de senaste åren, och att även de lindriga skadorna minskar är glädjande, enligt Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket. 

– Det är jättebra, vi har ju skräddarsytt åtgärder mot dödliga och riktigt allvarliga personskador och jag vill inte kalla det bonus för det vore oförskämt, men det är en god effekt som vi får på köpet, säger Claes Tingvall.

Förra året dog rekordfå människor på de svenska vägarna, preliminärt 270 stycken.

Antalet skadade i trafiken minskade med sju procent. Från över 31 000 som 2009 behövde söka sjukhusvård efter en trafikolycka till färre än 29 000, visar nu statistik baserad på uppgifter från polisen och akutsjukhusen.

Bland olyckorna är minskningen störst i kategorin svåra skador, därefter de måttliga. De lindriga skadorna minskade med sex procent.

Förklaringarna är säkrare vägar med till exempel vajerräcken och motorvägar, och krocktåligare bilar.

– Och slutligen de senaste årens faktiska minskning av hastighetsöverträdelser. Fartkameror och liknande har verkligen satt fart på det, säger Claes Tingvall.

Tre fjärdedelar, 60 av de nästan 80 personer som dagligen måste söka vård för en trafikolycka i Sverige, plåstras om för lindrigare skador.

Men att det uttalade svenska trafiksäkerhetsarbetet enbart är inriktat mot att få ned dödstalen och de svåra olyckorna, det ser trafiksäkerhetschefen på NTF, Nils Petter Gregersen, inte som något problem.

– Vi tycker att det är bra som det är, vi ska ha kvar den prioriteringen. Fokusera på de svåra skadorna – då får vi effekt även på de lindriga skadorna efter hand, säger Nils Petter Gregersen.

Skademinskningen märks även ute på bilverkstäderna. Tom Högling på en plåtverkstad i Luleå har märkt av den sjunkande skadestatistiken.

– Våra erfarna mekaniker som har jobbat i 25 år säger att det aldrig har varit så dåligt beläggningsmässigt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".