Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sponsorpengarna regnar över skidlandslaget

Publicerat torsdag 24 februari 2011 kl 04.00
"Vi har goda partners"
(5:45 min)
Längdskidåkningsstjärnan Emil Jönsson. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

I dag startar VM i längdskidåkning i Holmenkollen Oslo, och medaljförhoppningarna är stora på de svenska åkarna. De senaste årens framgångar i längdskidspåren har också lockat sponsorerna att öppna plånböckerna och hitta nya sätt att samarbeta.

"Northug har ingen chans, Emil Jönsson knäcker alla, Emil Jönsson knäcker alla i den här sprintfinalen och vinner där."

Så lät det i söndags när Emil Jönsson vann. Nu är det bara timmar tills dess att han och de andra svenskarna ska tävla i just sprint i VM.

Svenskarnas framgångar på senare år med OS-medaljer och världscupsegrar har också inneburit mer pengar till landslaget från sponsorerna.

Men exakt hur mycket vill längdlandslagets chef Hans-Eric Schultz inte säga, bara att det är mer i år än i fjol och då var fjolåret ändå ett OS-år.

– Vi har nått de mål vi ville med sponsorerna inför den här säsongen och vi har goda partners som gör att vi kan se långsiktigt på satsningen inom landslaget.

Hur mycket pengar drar ni in den här säsongen?

– Vi går inte ut med hur mycket pengar vi omsätter.

Men sponsorpengarna är viktiga, de står för den absolut största delen av längdlandslagets budget.

Och bland företagen syns ett bilmärke, ett flygbolag, ett klädbolag med flera. Huvudsponsor är statliga eljätten Vattenfall som sponsrar hela skidlandslaget där också bland annat de alpina åkarna och skidskyttarna ingår. Men inte heller Vattenfalls sponsorchef Annika Bränning vill prata om summor - det är hemligt.

Sponsring handlar numera inte bara om skyltar och att det står Vattenfall på åkarnas mössor säger hon.

– Det är inte bara exponering av logotypen på mössan. När vi jobbade med VM i alpint så jobbade vi med att föra ut så mycket till alla målgrupper, både till våra anställda och till våra kunder och att kunna göra varumärkeskampanjer, säger hon.

Moderna sponsring kan alltså handla om att Vattenfalls affärskunder får åka skidor och träffa elitåkarna.

Men sponsring innebär också risker – till exempel om en idrottsman eller idrottskvinna skulle åka fast för dopning.

– I våra avtal så står det att om det förekommer dopning så är vi inte en sponsor längre.

Åkarna måste skriva på särskilda avtal om sponsorer säger längdlandslagets Hans Eric Shultz.

– Vi har ett åkaravtal med varje individ som kommer in i landslaget.

Och där framgår vad de får och inte får göra?

– Ja det kan man säga.

Också alpina landslaget har ökat sina sponsorintäkter - nu är de på samma nivå som rekordåret 2007- och alpina landslagschefen chefen Niklas Carlsson tror på intäktsökningar på 15 procent per år framöver.

Nu efter VM finns det fler stjärnor än Anja Pärsson att bygga historier kring - som silvermedaljören Jens Byggmark.

– Det väcker känslor och intresse hos folk som gillar skidåkning och folk blir mer engagerade nu, vad händer med Jens på nästa tävling? Det är det vi vill, att folk blir engagerade i det vi håller på med.

Fast nu är det alltså längdlandslaget som är i fokus. Med Marcus Hellner, Daniel Richardsson, Charlotte Kalla, Anna Haag och många fler.

Så hur viktigt för sponsringen är det då att de lyckas och kammar hem medaljer?

– Ett mästerskap är höjdpunkten på året, det är jätteviktigt för de aktiva och även för organisationen kring de aktiva att det går bra. Men vi får inte måla in oss i ett hörn utan när vi summerar säsongen så har vi fram till idag gjort en fantastisk säsong. Så när vi summerar säsongen kommer vi att vara stolta för det jobbet vi gjort även i år, säger längdlandslagets chef Hans-Eric Schultz.

Hur menar du, mästerskapet har ju inte börjat?

– Nej, men det finns ju en världscup som vi är ute på och det är en arena som är vår arena stora delar av säsongen. Och om man summerar pallplatserna hittills jämfört med förra året inför OS.

Innebär det ur ekonomisk synvinkel att världscupen är lika viktig som mästerskapen?

– Ja, för det är vår tid att synas i media. Det är då vi är som starkast. Sen vet vi att VM är en jättefin arena att synas på för våra sponsorer och partners. Under ett OS är vi begränsade vad gäller sponsorer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".