Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rutiner saknas vid elevers frånvaro i skolan

Publicerat torsdag 24 februari 2011 kl 12.45
"Det här ska skolorna läsa"
(1:56 min)
1 av 2
Julia och Anton Viding. Foto: Tove Svenonius/Sveriges Radio
Klicka för grafik - anmälningar/kritik
2 av 2
Klicka för grafik - anmälningar/kritik

Många svenska kommuner och skolor saknar fungerande rutiner kring att utreda varför elever inte är i skolan. Något som är mycket allvarligt menar Skolinspektionen som granskat 50 skolor. I förra veckan rapporterade Ekot om växande problem om att barn i vissa fall inte får gå i skolan trots att de har rätt till det.

– De är ju givetvis väldigt allvarliga. Det här ska skolorna läsa. När det är många elever på en skola som är frånvarande och de åtgärder skolan vidtar inte får effekt - då är det mycket allvarligt, säger Jonas Nygren som är projektledare på Skolinspektionen.

Skolinspektionen har granskat 50 skolor i 28 svenska kommuner, och i den första delrapporten är fyra skolor i Stockholms stad granskade. Skolinspektionen riktar allvarlig kritik mot två av skolorna.

Det handlar bland annat om att det inte finns fungerande rutiner för att se till att skolpliktiga elever verkligen är skolplacerade och får utbildning, det saknas kunskap om den totala frånvarosituationen och det brister i rutinerna kring hur friskolor anmäler att elever är frånvarande en längre tid.

Som huvudman för skolorna är det Stockholms stad som har ansvaret - inte minst för att få en samlad bild av frånvaron.

– Om huvudmannen inte har en samlad bild av frånvaron och inte samlar in statistik, då kan man ju inte fatta de beslut som man behöver på en övergripande nivå för att kunna hjälpa en stadsdel eller en skola, säger Jonas Nygren på Skolinspektionen.

I dag har för mycket av ansvaret delegerats till de olika skolorna, anser Skolinspektionen. Stockholms stad har nu tre månader på sig att berätta hur man skall åtgärda problemen.

Men problemen finns också i andra delar av landet, enligt Jonas Nygren på Skolinspektionen.

– Mycket av det här arbetet har legat på skolnivå och på den enskilde rektorn. Men i takt med at den här problematiken inte bara rör skolfrågor, utan också hemförhålladen, social problematik och så vidare. Det bygger på att man har en bild av hur problematiken ser ut, och sen stöttar skolorna när de står vid vägs ände med sina insatser.

#text=4351967# | #text=4351793#
#text=4353276# | #text=4353842#
#text=4354274# | #text=4351358#
#text=4352884#
P4 SJUHÄRAD: #text=4354910# | #text=4356223#
P4 HALLAND: #text=4354738#
P4 BLEKINGE: #text=4354243#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".