Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo bygger ny fabrik i Kina

Uppdaterat fredag 25 februari 2011 kl 09.33
Publicerat fredag 25 februari 2011 kl 07.46
Volvos lyxiga framtoning ska utvecklas
(2:05 min)
1 av 2
Volvos ordförande Li Shufu.
2 av 2
Klicka för karta - Chengdu

Volvo PV presenterade sin kinesiska strategi i morse. Bland annat ska en ny fabrik byggas i Chengdu i sydvästra Kina, där man ska satsa på en ny modell som ska tillfredsställa välbärgade kinesiska konsumenters aptit på lyxiga bilar.

– Det är ett globalt lyxmärke, ett globalt Volvo, en global standard med ett globalt tekniskt system och en global ledning, säger Li Shufu, samtidigt som han noggrant understryker vikten av att anpassa sig till lokala förhållanden.

"Bonnvolvo" sa vi om bilen som barn på den svenska landsbygden på 80-talet. Då var det en bruksbil.

Li Shufu är däremot övertygad om att bilen nu hör hemma hos en exklusiv skara i de största städerna i Kina.

Med ett splitternytt huvudkontor i metropolen Shanghai, som också har försetts med ett centrum för produktutveckling, design och upphandling, kan det vara svårt att tänka sig hur det gamla huvudkontoret i Göteborg på sikt ska kunna behålla sin ledande ställning.

– Europeiska bilar ska definitivt tillverkas i Europa, asiatiska bilar strävar vi efter att tillverka i Asien, och vi vill ha en företagskultur som är global men lokalanpassad. På så sätt kan många risker undvikas, säger Li Shufu.

Volvos vd, Stefan Jacoby, räknar med att Volvo kan tillverkas 10 – 15 procent billigare i Kina än i Sverige.

Men för dem som är oroliga för att Volvo-jobb ska försvinna från Sverige kom han med löften:

– Jag kan lova ärligt att det inte behöver finnas någon oro för att arbetstillfällen kommer att förloras i Göteborg. Tvärt om, sa Stefan Jacoby.

Men han varnade samtidigt för att svenska underleverantörer inte kommer att favoriseras utan måste tävla på globala villkor.

Den första nya Volvofabriken i Chengdu kommer att kunna tillverka över 100 000 bilar per år.

Dessutom undersöker den kinesiska ägaren Geely möjligheten att bygga en andra fabrik i den nordkinesiska staden Daqing, och hoppas kunna tillverka och sälja 200 000 kinesiskbyggda Volvobilar i Kina år 2015, enligt den nya strategi som presenterades i Peking i dag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".