Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

Målet är 800 000 Volvobilar år 2020

Publicerat fredag 25 februari 2011 kl 12.24
Fler fabriker kommer att krävas
(1:56 min)
Kinesiska ägarna satsar hårt på Volvo. Foto: Alan Diaz/Scanpix.

Nu har Volvo PV:s nya kinesiska ägare berättat vad de vill göra med det svenska bilmärket i framtiden. Det som är slående är att det handlar om en kraftig satsning och att det kommer att tillverkas Volvobilar i många fabriker i framtiden.

Det företag som man nu kan ana konturerna av verkar bli en med många fler fabriker och många fler tillverkade bilar.

Målet är satt till 800 000 bilar år 2020, vilket skulle bli en fördubbling av dagens globala försäljning. Hälften beräknas komma från den snabbväxande kinesiska marknaden.

Och det krävs det fler fabriker. Om man räknar in alla som finns i dag och de som planeras i framtiden kan det handla om så många som fem fabriker. Räknar man med cabrioletfabriken i Uddevalla blir det sex produktionsställen - tre i Europa och tre i Kina. Belgien, Sverige, två nya i Kina och den som redan finns sedan Fordtiden, i Chongqing.

Det blir två huvudkontor, ett i Göteborg och ett i Shanghai. Det blir också två centrum för produktion och utveckling och design, det som kan kallas för forskning.

På sikt, fram till år 2020, handlar det om en investering på 11 miljarder dollar, motsvarande 70 miljarder kronor i dagens svaga dollarkurs.

Kinesiska Geely köpte Volvo PV av Ford för 1,5 miljarder dollar, och satsar alltså mångdubbelt. Det gjorde aldrig Ford. Lite uppförsbacke är det dock för Volvo, inte minst i Kina.

Nya ägaren vill positionera Volvo jämsides med de tre stora tyskarna, Audi, BMW och Mercedes. Ford lyckades inte med det, och i Kina säljer tyskarna nästan lika mycket per månad som Volvo säljer på ett år.

Men det ska alltså bli ändring på det nu. Volvo ska öka från 30 500 till 200 000 fram till 2020. Kanske kan en order från den kinesiska regeringen hjälpa till. Det ryktas nämligen om att Volvo PV ska bli officiell statsbil till regering och myndigheter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".