Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Statlig jobbsatsning lönsam för Mcdonalds

Publicerat söndag 27 februari 2011 kl 21.25
"En dyr åtgärd som inte skapar nya jobb"
(2:08 min)
Regeringens satsning innebär att Mcdonalds får 400 000 kronor per heltidsjobb. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

När regeringen sänkte arbetsgivaravgifterna för den som anställer ungdomar var argumentet att det skulle ge fler jobb. Ungdomsarbetslösheten har sjunkit något, men de sänkta arbetsgivaravgifterna har kostat. Mcdonalds får hundratusentals kronor per heltidsjobb.

Mcdonalds anställer många ungdomar. Nu kommer uppgifter om att subventionen för företaget innebär att företaget ersätts med 400 000 kronor för varje heltidsjobb, betydligt mer än vad varje jobb kostar.  

På söndag kväll avslöjade SVT:s program Dokument inifrån att det företag som ofta lyfts fram i debatten om sänkta arbetsgivaravgifter, hamburgerrestaurangen Mcdonalds, har tjänat mycket på regeringens reform. 

Moderaten Tomas Tobé, ordförande i Riksdagens arbetsmarknadsutskott, har ändå inte ändrat inställning i frågan. 

– Det är alltid så att sänkta arbetsgivaravgifter är kostsamma reformer. Men man ska se det som en del i att vi också vill ha ett bättre företagsklimat. Sedan är det så att arbetsgivare som har många ungdomar anställda, där blir det givetvis högre tal, säger Tomas Tobé. 

Forskaren och docenten Per Skedinger arbetar nu på en utvärdering av regeringens reform. Han har fått anslag till detta från Institutet för Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering. 

Han säger generellt att sänkta arbetsgivaravgifter är ett dyrt sätt att försöka minska ungdomsarbetslösheten. Studien väntas vara klar framåt årsskiftet och Per Skedinger vill inte dra några bestämda slutsatser. 

– Det finns empirisk forskning på hur sådana här mer generella subventioner har fungerat. Det mesta av den forskningen har pekat på att antalet anställda inte har påverkats särskilt mycket men att lönerna har ökat, på lite längre sikt. De här erfarenheterna är ganska nedslående, säger Per Skedinger. 

Siffran 400 000 kronor förvånar honom.

– Det låter ju onekligen högt. 

Socialdemokraternas talesperson i arbetsmarknadsfrågor, Ylva Johansson, tycker att resultaten från Mcdonalds ger stöd för partiets hållning i frågan. 

– Vi har ju sagt det här hela tiden och anledningen är ju samma som kritiken från finanspolitiska rådet att det här är en väldigt dyr åtgärd som inte skapar nya jobb, säger hon. 

Vad säger du om de här siffrorna, 400 000 kronor per heltidsjobb? 
– Det här är ju pengar som går rakt ner i fickan på ägarna till Mcdonalds och liknande företag. Vi tycker att pengarna gör mer nytta med aktiva insatser så att de som är arbetslösa får komma ut på arbetsmarknaden och få ett riktigt arbete, säger Ylva Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".