Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
JAN BJÖRKLUND:

Bättre speciallärare kan stötta barn med problem

Uppdaterat tisdag 1 mars 2011 kl 17.00
Publicerat tisdag 1 mars 2011 kl 14.32
Hör hela riksdagsdebatten om barn som inte går i skolan
(18 min)
Utbildningsminister Jan Björklund. Foto: Bengt Hansell/Sveriges Radio.

Frågan om de flera hundra barn som inte går i skolan varje år har diskuterats i riksdagen i dag. Utbildningsminister Jan Björklund tror att ett sätt att stödja eleverna är fler specialiserade speciallärare, med inriktning på till exempel utvecklingsstörning eller synskador. Och det tänker regeringen besluta om på torsdag.


– Vi har ju nu återinfört speciallärarutbildning i Sverige, men min bedömning är att det inte räcker. Vi måste införa olika inriktningar också på speciallärarutbildningen. Barn som har en utvecklingsstörning, barn som har adhd eller barn som har dyslexi, det är totalt olika problem. Och den lärare som ska möta detta måste ju kunna just det problemet, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Inriktningar som redan finns i dag är matematik och skriv- och läsutveckling.

De fyra nya inriktningarna, som regeringen beslutar om på torsdag, är hörselskada och dövhet, synskada, grav språkstörning och utvecklingsstörning.

I den nya lärarutbildningen, som börjar i höst, måste alla studenter läsa specialpedagogik.

Anmälningarna till Skolinspektionen om att barn inte får eller kan gå i skolan ökar. Jan Björklund tror att ännu fler barn inte gör det, att det finns ett mörkertal.

Och  bättre utbildningar av lärare, menade Jan Björklund i riksdagsdebatten, är ett sätt att ge elever det stöd som behövs för att de ska kunna gå i skolan.

Gunilla Svantorp, Socialdemokraterna, citerade en mamma som gråtit framför rektorn, för att hennes barn inte fått det stöd som behövdes.

– Jag skulle också kunna sätta mig och gråta när jag tänker på hur den här mamman kände det. hur ensam hon var, och hur lite hjälp hon faktiskt fick. Även om utbildningsministern har räknat upp en mängd åtgärder, så är det ju inte säkert att det hjälper just de barnen som i dag inte kan gå till skolan, sa Gunilla Svantorp, S, under dagens debatt.

Men det tar tid att höja kompetenser, svarade utbildningsminister Jan Björklund.

– Hade de här reformerna gjorts för ett antal år sedan så hade problemet förmodligen varit mindre i dag. Men den förra regeringen var ointresserad, sa Jan Björklund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".