Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Leksaksförsäljningen går bra trots finanskris

Publicerat torsdag 3 mars 2011 kl 18.00
"Leksaker kommer alltid finnas kvar"
(2:56 min)
Leksaker. Foto: Yvonne Åsell /Scanpix

Även i tuffa tider fortsätter vi att leka.  Den svenska leksaksförsäljningen har gått framåt trots finanskrisen och när ett av världens största leksaksföretag, danska Lego, i dag redovisade bokslutet för 2010 så var det bästa någonsin. De plockar marknadsandelar runt om i världen och även här i Sverige berättar landschefen Jörgen Bergqvist.

– Det är vårt bästa resultat någonsin. På den svenska marknaden har vi ökat omsättningen med hela 38 procent jämfört med förra året. Vi har nu marknadsandelar i Sverige på 20 procent, säger landschefen Jörgen Bergqvist.

Lego har omkring 8 500 anställda och är världens fjärde största leksakstillverkare. Företaget var för några år sedan i en djup kris och gjorde miljardförluster. Men så började verksamheten renodlas, de gjorde sig av med fastigheter och nöjesfälten Legoland och de senaste åren har det familjeägda bolaget från Billund på Jylland kunnat visa upp höga vinster.

När 2010 summerades i dag så redovisade leksakstillverkaren sitt bästa bokslut någonsin. Omsättningen steg med 37 procent och vinsten före skatt landade på motsvarande 5,7 miljarder svenska kronor.

Lego är den ledande leverantören i Sverige och den svenska leksaksförsäljningen har varit i princip opåverkad av finanskrisen försäljningen har ökat stadigt de senaste sex åren, även 2009, när den svenska ekonomin backade så ökade leksaksförsäljningen med nästan 5 procent. Leksaker till barnen är något som prioriteras även i dåliga tider säger Lena Hedö informationschef för intresseorganisationen Leksaksbranschen.

– Jag brukar roa mig med att titta på statistik och om man tittar på de senaste kriserna vi har haft så är det livsmedelsbranschen, apotek och leksaksbranschen som klarar sig förhållandevis bra. Leksaker är inte så dyra och barnen vill man satsa på även i dåliga tider, säger Lena Hedö.

I fjol köpte vi i Sverige klassiska leksaker för mer än 3,8 miljarder kronor, en ökning med strax över två procent jämfört med året innan. Det är i och för sig färre hushåll som köper leksaker och vid färre tillfällen, men vi lägger mer pengar varje gång vi handlar.

– Man satsar lite mer på kvalitativa produkter som känns säkra och miljömässigt rätt producerade.

Ökat barnafödande i kombination med rikare pensionärer som har råd att köpa dyra prylar till sina barnbarn får Lena Hedö att se ljust även på 2011.

– Vi tror på en fortsatt bra utveckling. Vi fick statistiken från SCB i veckan och den visade att förra året föddes ett ökat antal barn. Det föddes 115 000 barn vilket är en ökning på 3,4 procent från förra året. Så vi ser positivt på framtiden, säger hon.

Hur kan de klassiska leksakerna konkurrera med dataspelen i den allt mer digitaliserade värld vi lever i?

– Jag tror att man fortfarande vill leka med varandra och hålla i saker så jag tror att det alltid kommer finnas kvar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".