Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många bolag vill bygga Fehmarntunneln

Publicerat fredag 4 mars 2011 kl 15.52
2020 ska tunneln vara klar
(2:06 min)
Johan Röstin. Foto: David Rasmusson/ Sveriges Radio.

Tusentals arbetstillfällen och en produktionsyta motsvarande 60 fotbollsplaner och står på spel när 19 hamnstäder i södra Östersjön tävlar om att få bygga/gjuta delar av tunneln mellan Danmark och Tyskland.

Johan Röstin, vd för Malmös och Köpenhamns gemensamma hamnbolag, CMP, är en av dem som hoppas kunna lägga vantarna på det åtråvärda kontraktet.

– Våra konkurrensfördelar är att vi har de stora ytor som vi har och att vi har ytor att tillgå som inte är planerade för en produktion just nu.

Vad skulle det innebära för hamnen om man fick det här kontraktet?

– Dels är det arbetstillfällen i hamnen men vi har inte gått in närmre på exakt vad det innebär för CMP.

Allt talar för att det blir en 18 kilometer lång sänktunnel som ska förbinda Danmark med Tyskland där färjorna mellan Rödby och Puttgarden går.

Tunneln kommer att byggas i stora segment som kommer skeppas ut i havet för att sedan sänkas ner. Det här kräver en produktionsplats för tunnelsegmenten, och intresset för att stå värd för den är stort.

Förutom Malmö och Köpenhamn har 17 andra hamnstäder i Danmark, Tyskland och Polen visat intresse och under året ska tunnelkonsortiet avgöra vem som är bäst lämpad.

Malmö och Köpenhamn har ett gemensamt hamnbolag och för Johan Röstins del spelar det ingen roll om produktionen läggs på den svenska eller danska sidan.

– Inte ur CMP:s perspektiv.

Men ni skulle kunna ha det på båda sidor?

– Absolut.

Fehmarntunneln blir 18 kilometer lång och bara själva förbindelsen, exklusive landanslutningarna, beräknas kosta cirka 50 miljarder kronor.

2014 är det tänkt att spaden ska i marken och 2020 ska tunneln vara klar.

Tunneldelen till Öresundsförbindelsen byggdes i Nordhamnen i Köpenhamn, men enligt Peter Lundhus, teknisk direktör på tunnelkonsortiet, kommer den här produktionsplatsen bli fem gånger så stor och 3 000 - 4 000 personer, många tillresta specialister, kan komma att arbeta där.

Flera danska politiker har utryckt en förhoppning om bygget av en tunnel ska skapa arbetstillfällen i Danmark, men det skadar inte att försöka få produktionen förlagd till Malmö, resonerar Johan Röstin.

– Vi är ett bolag och är här för att tjäna pengar. Vi är intresserade av att bygga ut vår verksamhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".