Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska handelsflottan vill ha billigare arbetskraft

Publicerat lördag 5 mars 2011 kl 05.00
"De svenska redarna spelar ett oerhört högt spel"
(1:51 min)
Färjetrafik. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Den svenska handelsflottan är i en svår kris. Kostnaderna är för höga och rederierna vill ha hjälp av regeringen att anställa fler från låglöneländer ombord på fartygen.

En utredning föreslog i höstas att fack och arbetsgivare ska förhandla fram en lösning.

Men facket säger nej. Seko:s ordförande Janne Rudén säger att arbetsgivarna i Sveriges Redareförening ställer orimliga krav.

– Redarna ställer mer eller mindre ultimativa krav, där vi ska gå med på att man säger upp de delar av besättningen som går på vårt svenska nationella avtal. De får gå i land och förlorar sina arbeten. Det har vi oerhört svårt att gå med på, säger Janne Rudén.

Arbetsgivarna Sveriges Redareförening kräver att de cirka 1000, som är medlemmar i SEKO, ska ersättas med anställda från låglöneländer som Filippinerna.

Det ger bättre lönsamhet enligt rederierna, och det kan genomföras om regering och riksdag beslutar att införa ett så kallat internationellt fartygsregister. Det finns bland annat i Danmark och Norge.

Fackförbundet Seko kan inte acceptera det, bland annat för att förbundet skulle förlora förhandlingsrätten för de anställda, och få många arbetslösa medlemmar.

Inte heller den utredning om svensk sjöfarts konkurrenskraft, som kom i höstas, vill ha ett svenskt internationellt fartygsregister.

Ett sådant skulle bland annat innebära ändringar av arbetsrätten och att Sverige skulle bryta ILO-konventioner.

Utredningen gav fack och arbetsgivare i uppgift att förhandla fram åtgärder som kan sänka bemanningskostnaderna ombord. Men de förhandlingarna har alltså misslyckats.

Seko har informerat infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärds statssekreterare om detta. Men det är oklart vad nästa steg blir.

Sekos ordförande Janne Rudén tror att det nu kan vara stor risk att det statliga stöd som utgår till rederierna på 1,4 miljarder kronor per år kommer att ifrågasättas.

– Nu lägger man frågan i knäet på politikerna för att de ska avgöra. Jag tycker att de svenska redarna spelar ett oerhört högt spel just nu, säger Janne Rudén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".