Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på billigare arbetskraft inom handelsflottan

Publicerat söndag 6 mars 2011 kl 10.30
"Alternativet är att branschen försvinner"
(1:43 min)

Framtiden för den svenska handelsflottan är fortfarande oklar. Facket och arbetsgivarna kan inte komma överens. Sveriges Redareförenings vd Håkan Friberg säger att den statliga subventionen till branschen inte räcker. Han vill i stället kunna anlita billigare utländsk arbetskraft.

– Den subventionen vi har i dag för våra lastfartyg är maximerad, men om vi tittar på de andra länderna har man andra kostnader just för sin bemanning som är lägre än vad vi har i Sverige. Vi kan inte göra så mycket mer på hemmaplan utan det behövs andra avtal, och det behövs en anpassning till internationella nivåer, säger Håkan Friberg.

Den globaliserade ekonomin slår hårt mot den svenska sjöfarten, som sysselsätter cirka 200 000 personer.

De svenska rederierna förlorar fler och fler fartyg till grannländerna – enligt vissa uppgifter en tredjedel de senaste två åren.

Det beror på att till exempel Danmark har ett så kallat internationellt fartygsregister. Det innebär att de kan anlita billig arbetskraft från till exempel Asien.

I Sverige säger facket nej till ett sådant register, eftersom de egna kommer att förlora jobben och lönerna kommer att pressas ner.

– Redarna ställer mer eller mindre ultimativa krav, där vi ska gå med på att man säger upp de delar av besättningen som går på vårt svenska nationella avtal. De får gå i land och förlorar sina arbeten, sa Sekos ordförande Janne Rudén i går i Ekot om varför de inte kan komma överens med rederierna.

Håkan Friberg på rederiföreningen säger att alternativet är att branschen försvinner. Inför man möjligheten att anlita personal från till exempel Filippinerna, så kommer inte all svensk personal att sägas upp, säger han.

– De mindre kvalificerade arbetsplatserna ombord på våra svenskflaggade fartyg är ett problem, där klarar vi inte av konkurrensen. Däremot på befälssidan är jag helt övertygad om att vi har en mycket bättre marknad för svenskar, säger Sveriges Redareföreningens vd Håkan Friberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".