Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fria skolvalet ska utredas – mot regeringens vilja

Publicerat tisdag 8 mars 2011 kl 17.00
Debatt om sämre kunskaper och ökad segregation
(2:22 min)
Skolreformer ska utredas. Foto: Jessica Gow/Scanpix.

Det fria skolvalet och kommunaliseringen av skolan ska utredas. Det beslutade en majoritet i utbildningsutskottet i dag, efter ett förslag från Vänsterpartiet. Regeringspartierna försökte stoppa utredningen, men förlorade omröstningen.

Utredningen är viktig, säger Rossana Dinamarca (V).

– Både Skolverket och forskning har visat att de här stora skolreformerna har haft effekt på bristande likvärdighet i skolan och att elevernas kunskaper sjunker. Då menar vi att det är viktigt att inte bara titta på effekterna som det här har haft, utan också komma fram med förslag för att bryta den trenden och att öka likvärdigheten i skolan, säger hon.

Den senaste internationella PISA-mätningen visade att den svenska skolan blivit mindre likvärdig.

Debatten har sedan bland annat handlat om hur det fria skolvalet försämrat elevernas kunskaper och ökat segregationen. Den gäller också vissa friskolors miljonvinster och kommunaliseringen av skolan.

I dag fick Vänsterpartiet stöd av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna om att utreda det här.

Det gäller en analys av skolans styrning och finansiering och de stora reformerna, för att få fram förslag som ska höja kvaliteten och göra skolan mer likvärdig.

Richard Jomshof (SD) säger så här om varför partiet stödjer förslaget.

– Oavsett vad man tycker om till exempel kommunaliseringen och det fria skolvalet, kan jag tycka att man borde vara intresserad av att veta vilka följder reformerna har fått. Jag tycker att det är en jättebra motion och jag stödjer den helhjärtat.

Allianspartierna tycker ju att den här frågan redan är utredd, baklänges och framlänges, vad säger du om det?

– Det håller jag inte med om. Den här breda kunskapen om vad de här reformerna har inneburit finns inte i dag. Den är behövlig. Jag tycker att alliansen har fel när den säger att den här kunskapen finns, för det är inte så, säger Richard Jomshof.

De borgerliga regeringspartierna sa nej, men förlorade omröstningen i utskottet.

– Man kan inte heller utvärdera om och om igen. Det är mycket av detta som är utvärderat, och en del har vi redan bestämt att vi ska göra. Vi vill dessutom inrätta ett utvärderingsinstitut som är en bättre lösning på lång sikt. Detta institut ska utvärdera allt som görs på skolans område, säger Margareta Pålsson (M), ordförande i utbildningsutskottet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".