Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barbies Kinasatsning gick inte hem

Publicerat tisdag 8 mars 2011 kl 18.20
Barbievaruhus i Shanghai stängs efter två år
(2:18 min)
1 av 2
Barbievaruhuset i Shanghai har nu stängts. Arkivfoto: Eugene Hoshiko/Scanpix.
2 av 2
En säljare ställer fram dockor på Barbievaruhuset i Shanghai. Arkivfoto: Eugene Hoshiko/Scanpix.

Allt blir inte automatiskt succé när företag satsar i Kina. Det gäller till exempel dockan Barbie och försöken att erövra Kina.

Det kan möjligen ses som en slags ironi när nyheten om Barbies misslyckande i Kina kommer just på den internationella kvinnodagen.

Det är ett praktfiasko som företaget bakom Barbie har gjort. Historien om Barbie i Kina visar att allt inte blir till guld om man vill etablera sig på världens största marknad.

Inte ens om det handlar om ett av världens mest kända varumärken.

Multinationella amerikanska Mattel som äger Barbie satsade alltså stort på att få ett genombrott i Kina. På 50-årsdagens av dockans födelse, i mars 2009, öppnade man ett rosa varuhus i Shanghai. Där skulle testmarknaden etableras och därifrån skulle Kina erövras.

Men nu stängs varuhuset efter bara två år. Det sex våningar höga huset, med 875 barbiedockor uppsatta längs rulltrappan upp till Barbie Bar, töms.

Skälet till fiaskot? Barbie må vara hur världsberömd som helst men i Kina visste ingen vem hon var.

Generationer av unga flickor, som i västerlandet har vuxit upp med Barbie, och även Ken – men han får väl stå tillbaka just i dag den 8 mars – saknas helt i Kina.

Bolaget gjorde inte tillräckligt för att anpassa figuren till den kinesiska marknaden, även om det i dag heter att man inte helt har gett upp utan kommer igen med nya kampanjer senare.

Mattel är den senaste i raden av stora amerikanska firmor som har misslyckats i Kina.

De båda detaljhandelsjättarna Best Buy och Home Depot har misslyckats, och det är lätt att tänka på andra, i väst kända företag, som nu ska försöka erövra Kina.

På tur att pröva lyckan är Walt Disney. Staden Shanghais borgmästare meddelande häromdagen att den kinesiska regeringen har sagt ja till en satsning på fyra miljarder dollar på ett Disneyland från 2015.

Barbiedockan är en leksak som introducerades 1959. Det är en docka som ser ut som en ung kvinna.

Det finns en mängd olika kläder, stilar och accessoarer avsedda för denna docka, ungefär som en tredimensionell klippdocka.

Hon har också fyra systrar: Skipper som är i tonåren, Stacie som är 7 – 11 år, Shelly som är 3 – 5 år, och bebisen Krissy.

Barbies fullständiga namn är Barbara Millicent Roberts.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".